Weergave segmenten
Als je onder het kopje Realtime Marketing naar Segmenten gaat dan moet je de eerste keer instellen dat je voortaan naar de juiste weergave gaat. Dat doe je door te switchen naar de weergave RTM Segmenten en in het uitklapmenu ernaast te kiezen voor Instellen als standaardweergave.

Als je dit niet doet dan zie je daar de default standaardweergave waar ook de segmenten van Outbound Marketing nog in staan. Die zullen overigens na het uitschakelen van Outbound Marketing op 30 juni 2025 niet meer beschikbaar zijn.
Segment aanmaken
Maak een nieuw segment aan, geef het segment een naam (inclusief de juiste afkorting van je gebruikersgroep) en kies als doelgroep Contactpersoon. De tabel Potentiële klant (Lead) gebruiken we niet.
Samenstellen segment
We gaan in dit voorbeeld een dynamisch segment maken van een subgroep van onze alumni. Maak een nieuw segment aan en kies onder Een nieuwe groep toevoegen wat voor een soort groep je toe gaat voegen.

In dit voorbeeld met alumni gaan we een zogenaamde Kenmerkgroep toevoegen.
Statisch of dynamisch segment
Als je een segment aanmaakt dan kies je bij de instellingen van het segment of je een dynamisch of statisch segment gaat samenstellen. Op het tabje Instellingen (rechts) kan je bij Vernieuwingsfrequentie kiezen voor de default Automatisch vernieuwen (dan maak je dus een dynamisch segment) of je kiest voor Statische momentopname. Dan wordt het segmentlidmaatschap vastgesteld bij publicatie van het segment en zal het segment niet meer automatisch worden bijgewerkt.

Let op: de vernieuwingsfrequentie van dynamische segmenten is afhankelijk van het gebruik!
- Nieuw gemaakte, ongebruikte segmenten: segmenten die niet actief worden gebruikt in een reis, worden de eerste 24 uur elke 30 minuten vernieuwd. Na deze periode gaan ze over op een vernieuwingscyclus van 24 uur, tenzij ze actief worden gebruikt.
- Segmenten in actieve reizen: segmenten die actief worden gebruikt in een reis of waarnaar wordt verwezen door een ander segment of e-mail, worden elke 30 minuten vernieuwd.
- Segmenten die een reis verlaten: zodra een segment niet langer wordt gebruikt in een reis, wordt het elke 24 uur vernieuwd.
Kenmerken toevoegen
Je kunt in een segment op verschillende manieren dezelfde doelgroep samenstellen. Om een beetje het overzicht te behouden in de opbouw van je (complexe) segment kan je het beste eerst de structuur opzetten door de (sub)groepen alvast aan te maken en daarna de groepen verder te vullen met de kenmerken/voorwaarden.
Bij het samenstellen van je segment kies je eerst het kenmerk en daarna pas het pad van het kenmerk terug naar Persoon. Vervolgens kies je het zogenaamde relatiepad. De manier van denken is dus anders dan bv. bij het samenstellen van een geavanceerd zoeken-query!
Je begint met zoeken naar het kenmerk dat je op wilt nemen. Klik de tabel open waar het kenmerk bij hoort (in dit voorbeeld begin je met een kenmerk op Persoon). Klik bij het kenmerk op het plusje, vervolgens kies je Bestaande groep en voeg je het toe aan Groep 1.
Op dezelfde manier kan je nog meer kenmerken van Persoon toevoegen aan Groep 1.
Op het moment dat je een 'uitstapje' wilt maken naar een gerelateerde tabel, klik je op Een subgroep toevoegen in de bovenste groep. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar kenmerken op Afgeronde studie van een persoon. Ga op dezelfde manier te werk met zoeken naar een kernmerk, maar kies bij het toevoegen voor Item toevoegen aan -> Bestaande groep -> Groep 1.1.
In de pop-up die verschijnt kies je het zogenaamde relatiepad. In dit voorbeeld is dat de bovenste, nl. ru_afgeronde studie > Contact. Klik op Volgende.

In de volgende pop-up kies je voor Persoon en klik je op Pad instellen.

Voorbeeld van tabellen die een of twee stappen verwijderd zijn van Persoon:
Het voorbeeld met alle masteralumni van de Faculteit der Letteren zou er in de basis bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Consent/opt-ins opnemen in je segment
Om de juiste doelgroep samen te stellen in je segment is het ook belangrijk dat je kijkt naar of je doelgroep beschikt over de juiste opt-in resp. geen opt-out heeft. Stel dat je een doelgroep gaat mailen die moet beschikken over een opt-in dan neem je dat als volgt op in je segment:

Als je een doelgroep gaat mailen die geen opt-in hoeft te hebben, maar die geen opt-out mag hebben dan doe je dat als volgt (let er dus op dat je deze groep uitsluit door de 'maar niet' bovenaan):

Als je twijfelt hoe je dit voor jouw doelgroep moet instellen, neem contact op met je key-user!
Segmentleden
Als je bezig bent met het samenstellen van je segment is het prettig om alvast te kunnen zien wie de potentiele leden van je segment zijn. Dat kan je onderaan je segment zien bij Schatting. Klik op Voorbeeld van opgenomen leden weergeven om te kijken of je de leden ziet die je zou verwachten.
Als je klaar bent, controleer je of je alles goed hebt ingesteld bij de kenmerken en of je de onderdelen op de juiste manier hebt verbonden (met een EN of met een OF) en klik op Gereed voor gebruik. Check na evaluatie van het segment nogmaals of je de juiste leden ziet.
Als je segment heel ingewikkeld in elkaar zit, kan je key-user met je meekijken. Want soms is het even puzzelen met alle groepen, niveaus en toestemming. Je kunt ook kijken of er een vergelijkbaar segment beschikbaar is dat je kunt kopiëren en aanpassen.