Om een Evenement te ondersteunen moet je verschillende soorten data aanmaken en inrichten. In theorie hoef je alleen een Evenement aan te maken in CRM. In de praktijk zul je echter vaak ook andere data moeten aanmaken omdat je bijvoorbeeld een uitnodiging wil versturen voor het Evenement en een aanmeldmogelijkheid wil bieden voor je doelgroep(en). Hieronder vind je de meest gebruikte bouwstenen voor de ondersteuning van een Evenement vanuit CRM:
- een Evenement: welk Evenement is het, welke activiteit(en), wanneer vindt het plaats, wanneer start de aanmelding, wat is het maximum aantal aanmelders etc
- een Formulier: (web)aanmeldformulier waarmee Personen zich kunnen aanmelden voor een Evenement
- een Marketing e-mail: bulk e-mail om Personen uit te nodigen voor een Evenement. In de e-mail is een aanmeldlink voor het Evenement opgenomen
- een Segment: doelgroep van Personen die je wilt uitnodigen
- een Abonnementslijst: doelgroep van Personen die je wilt uitnodigen
- een Klantreis: een (bulk) e-mail om een doelgroep uit te nodigen
- een Evenementregistratie: de aanmelding die automatisch wordt aangemaakt voor elke aanmelding voor een Evenement; deze is gekoppeld aan zowel een Persoon als aan een Evenement
Voor alle bouwstenen geldt dat dit er ook meerdere kunnen zijn. Zo kan één Evenement meerdere Formulieren hebben, één Evenement kan ontsloten worden door middel van meerdere Marketing e-mails en één Marketing e-mail kan verzonden worden via verschillende Klantreizen.
Voorbeelden van Evenementen die op dit moment door CRM ondersteund worden zijn o.a. de Open Dag, de Introductie, de Master Fair, Masteravond, Dagjes meelopen, Proefstuderen, Career Service workshops, academische plechtigheden (Dies, Opening Academisch Jaar), PUC masterclasses, sIMMposium, ISTW en de NSM Welcome Day.
Het maakt hierbij niet uit of een evenement fysiek plaats vindt of online.