Nieuwe e-mail maken op basis van een e-mailsjabloon
Om een e-mail te kunnen maken, moet je lid zijn van het team E-mails voorbereiden of E-mails versturen van jouw beherende afdeling. Navigeer in de menubalk naar het kopje Realtime Marketing, klik op E-mails en vervolgens op + Maken.
Kies een e-mailsjabloon
Maak een nieuwe e-mail altijd op basis van een e-mailsjabloon. Op die manier wordt de juiste huisstijl toegepast en weet je zeker dat er geen rare dingen gebeuren met de opmaak van je mail. De Radboud sjablonen vind je onder het tabje Aangepaste sjablonen. Markeer sjablonen die je vaak gebruikt als favoriet door naast de naam van het sjabloon op het sterretje te klikken. Dan vind je ze voortaan eenvoudig terug onder het tabje Favorieten.

Er zijn vier generieke sjablonen die voor iedereen beschikbaar zijn:
- Basissjabloon-NL eenvoudig
- Basissjabloon-NL uitgebreid
- Basissjabloon-EN eenvoudig
- Basissjabloon-EN uitgebreid
Daarnaast zijn er mogelijk voor jouw afdeling ook andere sjablonen beschikbaar. Als je in CRM hebt ingesteld dat de interfacetaal Engels is, dan zie je geen e-mailsjablonen. Klik dan op Filter en kies in het veld Language voor Dutch.

Zelf een e-mailsjabloon maken
Sommige gebruikers hebben rechten om een e-mailsjabloon aan te maken. Maak hiervoor eerst een e-mail aan en bewerk de mail totdat deze naar wens is. Kies onder Opslaan voor Opslaan als sjabloon.
Deel dan het nieuwe e-mailsjabloon (met de rechten Lezen en Toevoegen aan) met het E-mails voorbereiden-team van de juiste beherende afdeling.
E-mailnaam, afzender en evt. naleving instellen
Alhoewel je direct deze mail zou kunnen opslaan, raden we je aan om een aantal velden direct in te vullen (zodat je dat niet vergeet voor je de mail gaat verzenden). Deze velden vind je op drie plekken:
-
Rechtsboven in de mail
Merkprofiel: selecteer hier jouw afdeling; daarna kan je bij Afzender een geschikte afzender kiezen. waardoor Naam van afzender en E-mailadres van afzender gevuld kunnen worden
-
Linksboven in de mail
Daar pas je de beheernaam van je mail aan (dit is alleen zichtbaar voor gebruikers van CRM)
Afzender
Naam van afzender
E-mailadres van afzender
Onderwerp van e-mail
Voorbeeld van tekst (pre-header)
-
Instellingen (tabje aan de rechterkant van de mail)
E-mailadres voor beantwoording
Nalevingsprofiel
Doel
Onderwerp
Beheernaam
In tegenstelling tot Outbound Marketing (OBM), is er geen mogelijkheid bij Realtime Marketing (RTM) om op basis van beherende afdeling bepaalde autorisaties te geven aan mails. Dat betekent dat jij als gebruiker alle mails van alle gebruikersgroepen kunt zien en bewerken. We gaan er vanuit dat gebruikers hier op een verantwoordelijke manier mee omgaan. Om het zoeken te vergemakkelijken (en om weergaves te maken) stellen we voor dat je beheernaam de volgende input heeft:
Start altijd met de initialen van je gebruikersgroep, gevolgd door een spatie, een streepje en weer een spatie
Voor je eigen gemak is het aan te raden een datum of in ieder geval een jaartal toe te voegen (met name bij terugkerende mailingen)
Zet in je beheernaam ook het onderwerp van je mail, zodat je weet waar de mail over gaat
-
Hieronder enkele voorbeelden
Alumnirelaties mail: AR - Uitnodiging Evenement XX 2025
Faculteitsnieuwsbrief: FSW - Weekly update 2025 - week 5
Marketing & Communicatie HR nieuwsbrief: MC - HR Nieuwsbrief maart 2025
Check vervolgens bij Naam van afzender/E-mailadres van afzender of de juiste afzender geselecteerd is (automatisch pakt hij de default afzender van jouw gekozen afdeling, maar dit hoeft niet de afzender te zijn die jij wilt gebruiken). Wil jij een andere afzender kiezen? Klik dan op het vergrootglas icoon om één van de andere opties te kiezen. Vervolgens worden a.d.h.v. je keuze Naam van afzender en E-mailadres van afzender gevuld. Ontbreekt er een afzender die je vaker wilt gebruiken? Neem dan contact op met je key-user. Als je eenmalig een mail wilt versturen met een andere afzender, dan kan je de default afzender weghalen en zelf de velden voor de afzender invullen.
Instellingen / Naleving instellen
Op de tab Instellingen heb je verschillende kopjes. Onder het kopje Instellingen voor verzenden kun je eventueel een afwijkend reply adres instellen bij E-mailadres voor beantwoording. Dit hoef je niet te doen als het reply adres hetzelfde moet zijn als het afzenderadres.
Het belangrijkste onder het kopje Naleving van je mail is het Nalevingsprofiel. Dit kun je vergelijken met de "Inhoudsinstellingen" in OBM. Opgelet! Waar je dit dus in OBM instelde in de reis, stel je het binnen RTM in op je mail!
Hier stel je ook in of een e-mail commercieel/transactioneel is en welk nalevingsprofiel (opt-in) nageleefd moet worden. We hebben hierin een aantal smaken:
- Is het een interne mail (naar studenten en medewerkers van de RU, die zich niet "mogen" afmelden/geen opt-out mogen afgeven) zoals de maandelijkse nieuwsbrief:
- selecteer bij Nalevingsprofiel dan Transactioneel.
- vervolgens moet je nog een Doel kiezen. Hier kan je enkel kiezen voor Transactioneel.
- Wordt de mail verstuurd naar een externe groep en/of personen die zich moeten kunnen afmelden:
- selecteer bij Nalevingsprofiel het juiste profiel. Let op: deze keuze heeft betrekking op de afmeldlink; zorg dus dat je hier het juiste profiel kiest. Als voorbeeld? De FM - Focus wordt naar iedereen verstuurd die een opt-in heeft afgegeven voor de FM - Focus. Het nalevingsprofiel heet "FM - Focus"
- Vervolgens kies je bij Doel voor Commercieel. Belangrijk dat je hier dus echt het commerciële doel kiest.
- Bij Onderwerp heb je dan vaak maar 1 mogelijkheid. In dit voorbeeld is dit dan "FM - FM Focus". Een onderwerp is het equivalent van een Abonnementslijst in Outbound Marketing.
Heb jij meer opties bij onderwerp en/of doel? Schroom niet om dit met het CRM-team en/of je key-user te overleggen. Het is heel belangrijk dat hier de juiste keuze in gemaakt wordt :)!

Hieronder zie je een voorbeeld van beide soorten:
E-mail bewerken
De editor voor het bewerken van de inhoud van de e-mail is een zogenaamde drag & drop-editor. Dit is dezelfde editor als van OBM. De e-mail bestaat uit blokken die door te slepen eenvoudig kunnen worden toegevoegd of verplaatst. Elk blok bestaat uit een:
- Sectie
- Kolom
- Element (tekst, afbeelding, knop etc.)
Een sectie kan meerdere kolommen hebben. En aan een kolom kunnen meerder elementen worden toegevoegd.
Afbeeldingen toevoegen
Je kunt desgewenst afbeeldingen opnemen in de e-mail. Daarbij kun je gebruik maken van afbeeldingen die reeds beschikbaar zijn of zelf een nieuwe afbeelding uploaden. Houd daarbij rekening met de hieronder genoemde tips.
Tips voor het gebruik van afbeeldingen
- Voor logo’s en grafische afbeeldingen: gebruik .png, dat is scherper.
- Voor andere afbeeldingen: gebruik .jpg, dat werkt beter voor afbeeldingen met veel kleuren en een .jpg is niet te zwaar.
- Gebruik afbeeldingen van max 1000 px breed zodat de kwaliteit nog goed genoeg is, maar de afbeelding niet al te veel ruimte inneemt in je e-mail. Zorg dat de afbeelding vóór het uploaden al de juiste afmetingen heeft en geef de afbeelding een logische naam.
- Geef je afbeelding bij het uploaden in de bibliotheek een code (trefwoord) uit de lijst, zodat je hem eenvoudig weer kunt terugzoeken. Geef de afbeelding in ieder geval als code de initialen van je gebruikersgroep. Bij het zoeken naar een afbeelding in de bibliotheek kan je filteren op een code, maar je kunt ook zoeken op (een deel van) de bestandsnaam.
- Let op dat de mail in totaal niet groter is dan 100 KB. Deze limiet omvat alle HTML-tekst, stijlen, opmerkingen en ingesloten afbeeldingen (maar niet gelinkte externe afbeeldingen). Als de HTML-inhoud groter is dan 128 KB, ontvangt de CRM gebruiker een waarschuwing in de editor, maar kan de e-mail en elke klantreis die de e-mail bevat nog steeds in gebruik worden genomen. Dit is belangrijk om in de gaten te houden omdat sommige e-mailproviders lange mails automatisch inkorten vanaf een bepaalde grootte.
Bijlage of video toevoegen
Als je een bijlage op wilt nemen in je mail dan kan je dat doen door een tekst of afbeelding te selecteren en het bestand toe te voegen via de knop Koppeling (Ctrl+L) → Koppelen aan: Bestand (resp. Video). Kies een bestand uit de bibliotheek of voeg een nieuw bestand toe. In de mail zie je dan een link in de vorm https://assets-eur.mkt.dynamics.com/xxx/digitalassets/docs/xxx. Het voordeel van het versturen van een bijlage op deze manier is dat de bijlage zelf op de server staat en niet hoeft te worden meegestuurd. Een bestandsbijlage mag maximaal 32 MB groot zijn.

Inhoudsblokken
Er is een aantal voorgedefinieerde inhoudsblokken beschikbaar. Afhankelijk van de inhoud zijn ze aanpasbaar als ze eenmaal in de mail staan. Klik in het rechtermenu op de tab Inhoudsblokken. Ze zijn voorzien van een ‘code’ waarmee je soortgelijke blokjes snel kunt vinden. Zoek op Header, Inhoud, Footer, Knop of Kop. Selecteer het gewenste blokje; deze wordt dan blauw omlijnd. In de e-mail verschijnen plusjes op de plekken waar je het blokje kunt invoegen. Klik op het plusje waar je het inhoudsblok wilt plaatsen of versleep hem met je muis naar de juiste plek.
Mail- en telefoonnummerlink
Een link naar een e-mailadres maak je met mailto: in het URL-veld. Een link naar een telefoonnummer maak je met tel: in het URL-veld.

Dynamische inhoud
Als je dynamische inhoud in je mail wil gebruiken (bijvoorbeeld de voornaam van een persoon) dan kan dat door in de editor op de knop Persoonlijke instellingen te klikken en daar bv. te kiezen voor Voornaam.

Dubbelklik daarna op {{Voornaam}} om een standaardwaarde in te stellen. Die tekst zal worden getoond bij een ontvanger van wie we geen voornaam in CRM hebben.
Let op: je kunt per veld maar één standaardwaarde instellen. Dus als het een tweetalige mail betreft met twee keer een aanhef, moet deze standaardwaarde ook tweetalig zijn. Bijvoorbeeld 'lezer/reader'.

Voorwaardelijke inhoud
In tegenstelling tot OBM, hebben we hier de mogelijkheid om op basis van een of meer kenmerken een sectie of een afbeelding aan te passen aan de doelgroep. Bijvoorbeeld, AR verstuurt een uitnodiging naar alle Alumni voor evenement X, maar een sectie of afbeelding moet voor elke faculteit waar een alumnus is afgestudeerd anders zijn.
Selecteer de sectie of de afbeelding en kies voor voorwaardelijke inhoud inschakelen.

Het blok krijgt nu een paarse rand en in het rechtermenu krijg je een extra optie om voorwaardelijke sectie te bewerken.
Klik nu op voorwaarde toevoegen. Hier voeg je voor elke variant van dit blok een nieuwe voorwaarde toe

Geef de voorwaarde een naam bij Voorwaardenaam. In bovenstaand voorbeeld kies je dan bijvoorbeeld voor Faculteit der Managementwetenschappen. Kies vervolgens het kenmerk (of segment) waarop je wil differentiëren. Dit herhaal je voor alle varianten die je wilt.
Als een persoon meerdere dienstverbanden of meerdere afgeronde studies heeft, kan je soms bij een selectielijst niks kiezen (wat je eigenlijk wel zou willen om geen typefouten te maken) en moet je een waarde intypen. Hier moet je dan de GUID (ID) van het record invullen (bijvoorbeeld bij afgeronde studie: het type alumnus (master/bachelor/PhD).
Je kunt met de sortering aangeven welk record moet worden gekozen bij het tonen van de voorwaardelijke inhoud. Dus bijvoorbeeld het record dat als laatste is aangemaakt:

Als je een specifieke GUID zoekt, vraag het na bij [email protected].
Er wordt automatisch een standaard variant gemaakt (voor als een persoon niet voldoet aan je kenmerken). Eventueel stel je het schuifje Standaardinhoud in op Niet opnemen en dan zal bij het niet voldoen aan de voorwaarden de inhoud van dat blok niet worden getoond. Controleer voor verzending goed of alle varianten kloppen.

Voor meer informatie over de toepassing van voorwaardelijke inhoud, neem contact op met je key-user of stuur een mail naar [email protected], dan kijken we met je mee.
Link naar een (aanmeld)formulier opnemen
Het opnemen van een openbare link in een e-mail werkt in RTM hetzelfde. Je kopieert de link uit het veld Openbare link van het (aanmeld)formulier en je maakt er een tekstlink of knop met tekstlink van in je e-mail.
Het opnemen van een persoonlijke link in een e-mail werkt in RTM wel anders. Als je in je formulier bij Type inschrijving voor Persoonlijk kiest, dan zie je daaronder het volgende blokje:
Kies in het veld E-mailadres bevestigingsmail naar welk e-mailadres je de bevestigingsmail wilt versturen. Als je helemaal klaar bent met je formulier en je hebt het opgeslagen, zal in het veld Persoonlijke link (Realtime Markering) de persoonlijke link verschijnen. Dit duurt enkele seconden.
De persoonlijk link kan je kopiëren en gebruiken in je e-mail. Als je de link hebt opgenomen in je mail moet je rechts in de editor op de tab Personaliseren (1) nog instellen waar de hash moet worden opgehaald die nodig is in de persoonlijke link. Klik op het blokje voor de hash (2) en kies bij 'De personalisatiegegevens zijn afkomstig van' (3) voor het veld Hash van Persoon:

Klik op Opslaan en controleer bij het testen van je e-mail ook of de zojuist toegevoegde link werkt.
Testen van je e-mail
Je kunt je e-mail bekijken op de tab Voorbeeld en test. Klik daarop het pennetje bij Voorbeeldgegevens bewerken om verschillende varianten te controleren.

Op die tab kan je ook op bij Inhoud controleren voor Toegankelijkheidscontrole en Spamcontrole. Met name het controleren van de spamcontrole is belangrijk. Je ziet dan of je nog iets aan je mail moet aanpassen om de spamscore te verlagen.

Ook is het goed om een testverzending te doen om te kijken of de mail er goed uitziet in Outlook of op je telefoon.

Ben je helemaal tevreden, dan klik je rechts boven op de blauwe knop Gereed voor verzending.
Statistieken
Als je mail is verzonden dan kan je op deze plekken kijken naar de (verzend)statistieken:
Op Persoon
Op de tab Inzichten RTM/OBM (subtab Realtime reizen) zie je voor de persoon verschillende statistieken. Je kunt bijvoorbeeld onder het kopje E-mail het totaal aantal geopende mails zien en als je daar doorklikt op E-mailinzichten weergeven dan zie je om welke mails het ging plus de bijbehorende statistieken.
Op E-mail
Op de tab Inzichten zie je voor de mail als geheel de verzendstatistieken, bijvoorbeeld het bezorgingspercentage, de interacties en de aangeklikte URL's.