Een goede opbouw en structuur maakt content beter leesbaar. Mensen kunnen sneller de informatie vinden waarnaar zij op zoek zijn. Een goede opbouw en structuur helpt ook zoekmachines om de content beter te indexeren. Houd je bij het creëren van content aan deze richtlijnen:
Begin met de conclusie of kernboodschap
Begin een tekst met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Lezers lezen vaak alleen het begin van de tekst, dus op deze manier kun je hen snel de kernboodschap meegeven, en kunnen zij bepalen of ze het de moeite waard vinden om de rest van de tekst te lezen voor meer details.
Begin paragrafen met de belangrijkste informatie
De eerste zin van de alinea is de kernzin.
Ook hierbij geldt dat lezers vaak alleen het eerste deel van een tekst scannen om te bepalen of de betreffende paragraaf de content bevat waar zij naar op zoek zijn. Lijkt dit niet zo te zijn, dan lezen ze de paragraaf niet verder.
Groepeer content in deelonderwerpen
Zorg ervoor dat de deelonderwerpen aansluiten bij de de kernboodschap en zet alle gerelateerde paragrafen over hetzelfde deelonderwerp achter elkaar.
Zo zorg je ervoor dat je content goed gestructureerd is, zodat de bezoeker niet teveel heen-en-weer hoeft te springen binnen een stuk tekst.
Gebruik een logische tekstvolgorde
Kies de tekstvolgorde op basis van wat het meest logisch is gezien het onderwerp:
- van belangrijk naar minder belangrijk;
- van algemeen naar specifiek;
- chronologisch.
Gebruik titels en tussenkopjes
Titels en tussenkopjes helpen zowel lezers als zoekmachines om snel te bepalen waar stukjes content over gaan. Je titel vertelt waar de content over gaat. Denk ook aan situaties waarin context ontbreekt, bijvoorbeeld als een contentitem als zoekresultaat of gerelateerde content wordt getoond. Kopjes vatten de content in de volgende paragrafen samen. Volg deze richtlijnen:
- Maak titels en kopjes betekenisvol. Bijvoorbeeld: "Master's programme in Biology" of "Shinto, natuur en klimaatverandering: Lezing door religiewetenschapper Aike Rots".
- Maak titels en kopjes kernachtig. Hou ze zo kort mogelijk, maar wel specifiek.
- Zet trefwoorden vooraan. De eerste woorden van een titel of tussenkop vallen vaker in het blikveld van een lezer. Ook is dit voor in- en externe zoekmachines belangrijk: de eerste woorden in een titel of tussenkop krijgen meer gewicht. Bijvoorbeeld: "Jaargesprek voorbereiden" of "EduVPN installeren".
- Gebruik geen vraagwoorden (wie, wat, welke, waarmee, hoeveel…?). Een vraagwoord neemt namelijk de plaats in van een trefwoord. Schrijf dus niet: "Hoe kan ik inloggen in Brightspace?", maar wel: "Inloggen in Brightspace". Op deze richtlijn kun je echter uitzonderingen maken. Soms kan een vraag een lezer juist aansporen de tekst verder te lezen, zoals deze titel van een nieuwsbericht: "Wat het Songfestival zegt over integratie Turkse migranten".
- Maak titels en koppen actiegericht: laat de lezer weten wat ze op een pagina kunnen doen. Dit geldt met name voor de contenttypes Service en Handleiding. Bijvoorbeeld: "Parkeerabonnement opzeggen", "Cijfers bekijken in OSIRIS" of "Datalek of beveiligingsincident melden".
Bekijk ook de afspraken over titels.
Behalve je lezers, zijn betekenisvolle koppen ook belangrijk voor je collega's. Content in Drupal wordt in een database opgeslagen en een betekenisvolle titel maakt het eenvoudiger de content te herkennen.
Voorkom dichte blokken tekst
Dichte blokken tekst schrikken lezers af. Zorg daarom voor witruimte in je tekst:
- maak paragrafen ongeveer 5 regels lang;
- voeg voor elke 2 - 3 alinea's een tussenkopje toe;
- maak waar mogelijk gebruik van opsommingen.
Lees ook de richtlijn voor taalgebruik bij opsommingen.
Gebruik ankers bij langere teksten
Gebruik ankers, ook wel bladwijzers genoemd, bij langere teksten. Zo kan de lezer snel heen en weer springen naar de tekst die hij of zij relevant vindt, of kan de lezer terug naar het begin. Lees de invoerinstructie voor ankers.