CRM en CMS

CT Blogpost

Updated on

Bekijk ook de uitleg waarvoor je het contenttype blogpost in kunt zetten in het artikel overzicht van contenttypes.

Uitgangspunt is dat de website tweetalig is. Dit betekent dat elk stuk content op ru.nl zowel in het Nederlands als Engels wordt aangeboden en elk contenttype dus ook vertaald moet worden. Lees meer hierover in de invoerinstructie Vertalingen.

Tab: Inhoud
  • Ga naar inhoud > inhoud toevoegen
  • Klik op 'Blogpost'

Je start altijd met bewerken van de Nederlandse taalversie. Wanneer je de verplichte velden ingevuld en opgeslagen hebt, krijg je de mogelijkheid om een vertaling aan te maken. Betreft het content die alleen in het Engels aangeboden moet worden? Wijzig dan voordat je begint met invoeren onder 'Taal' de taalvariant naar Engels.

Veld Beschrijving
1. Titel* Titel van de blogpost. Formuleer dit als een korte uitspraak.
2. Intro Introductie van de blogpost. Dit wordt in groter dan het standaard lettertype weergegeven onder de titel.
3. Samenvatting* Korte beschrijving van maximaal 250 karakters. Lees over een goede samenvatting.
De titel en samenvatting worden ook gebruikt voor weergave in overzichten en op plekken waar naar dit item wordt verwezen. Dit noemen we de 'kaartweergave'.
4. Body* De inhoud van de blogpost.
5. Secties Met secties kun je extra alinea’s (bericht), afbeeldingen, video, media en tekst en een document aan de blogpost toevoegen.
De introductie, body en secties vormen samen de volledige blogpost.
6. Hero Grote afbeelding die bovenaan de pagina wordt getoond.
7. Tegel Uitgelichte afbeelding die wordt gebruikt in overzichten, zoekresultaten en sociale media.
Tab: Extra informatie

In de tab Extra informatie kun je metadata toevoegen aan je blogpost. Lees meer over het belang van deze informatie in het artikel Metadata.

Veld Beschrijving
1. Organisatieonderdeel Organisatieonderdeel dat betrokken is bij het onderwerp in de inhoud van de blogpost. (Niet: het organisatieonderdeel dat de content in het CMS beheert)
  • Begin met typen van de naam van het organisatieonderdeel in het veld om het desbetreffende organisatieonderdeel te koppelen.
2. Auteur* Voeg de medewerker die de blogpost heeft geschreven toe. De blogpost wordt weergegeven op de profielpagina van de medewerker.
  • Start met typen in het veld om de medewerker te koppelen.
  • Klik op item toevoegen om meerdere auteurs toe te voegen.
3. Over de auteur(s)* Korte tekst over de auteur(s). Wordt getoond bij de namen van de auteur(s).
De naam van de auteur(s) en publicatiedatum worden onder de titel van de blogpost worden getoond. Publicatiedatum is gelijk aan moment van opslaan van de blogpost.
Daarnaast worden in een speciaal ontworpen blok onder de blogpost naam van de auteur(s) en de korte tekst over de auteur(s) getoond.
4. Thema Selecteer één of meerdere (onderzoeks)thema's waarover de blogpost gaat. De content kan dan ook worden getoond in overzichten en lijstpagina's.
Het eventueel gekoppelde thema en naam van betrokken organisatieonderdeel worden onderaan de pagina van de blogpost getoond.
5. Doelgroep Geef aan voor wie deze blogpost bedoeld is.
6. Rubriek Voorlopig niet invullen. Rubriek wordt vooralsnog alleen gebruikt bij contenttype service.
7. Trefwoord Bedoeld om lijsten te kunnen genereren van alle blogposts die zijn getagd met dit trefwoord. Je  kunt een trefwoord aan de lijst laten toevoegen door de taxonomiebeheerder.
8. Trefwoord Voorlopig niet invullen.
Tab: SEO

De SEO-tab komt op elk contenttype terug. De tab wordt deels ingevuld vanaf andere velden van het contenttype. Toch is het verstandig om te kijken of je de SEO-informatie kunt verbeteren. 

  • Klik op opslaan.
  • De velden 'titel' en 'samenvatting' in de tab SEO worden gegenereerd op basis van de ingevoerde informatie op de tab 'inhoud'. 
  • Lees welke verbeteringen je kunt doen in de invoerinstructie voor SEO (tab).
Previous Article CT Basispagina
Next Article CT Evenement