CRM en CMS

Stap 1: Voorbereiding

Updated on

In de eerste fase Voorbreiding breng je in kaart welke content je voor wie gaat maken en waarom. Bepaal: 

De bevindingen uit je voorbereiding kun je noteren op het content spiekbriefje.

De doelgroep

Wie is je doelgroep? Welke voorkeuren, wensen en achtergrond heeft jouw bezoeker? Wat is zijn of haar besluitvormingstype? Maak hierbij gebruik van persona's.

Het doel en de situatie van de lezer

Wat is de totale klantreis van de lezer, wat wil hij of zij bereiken (welke taken wil die uitvoeren) en bij welke taak past de content? Noteer dit in de vorm van een verhaal. De content die je creëert beantwoordt de behoefte van de klant die in het verhaal staat beschreven.

Betrek hierbij als het kan ook een materiedeskundige of iemand uit de doelgroep. Beschrijven je verhalen goed de vragen en doelen van de doelgroep? Missen er verhalen of zijn sommige juist helemaal niet nodig?

Verhaal

Een verhaal is een invuloefening, dat bestaat uit een situatie of persoon, waarin iemand iets wil doen, om iets te bereiken. 'Verhaal' is de Nederlandse vertaling van job story of user story:

Als [ ___ situatie of persoon ___ ] wil ik [ ___ actie ___ ] zodat ik [ ___ doel ___ ]. 

Bijvoorbeeld: 

  • Als [ik vrij wil] wil ik [weten hoeveel vrije dagen ik nog heb] zodat ik [een geïnformeerde beslissing kan nemen].
  • Als [ik mijn studie start] wil ik [weten wat het Bindend Studie Advies inhoudt] zodat [ik hier rekening mee kan houden in mijn verwachtingen en toekomst].

Zet het verhaal bovenaan het document waarin je (samen met een materiedeskundige) werkt.

De actie

Een taak is pas voltooid als de gebruiker de gewenste actie heeft ondernomen. Wat kun jij bieden? 

Bijvoorbeeld:

  • Aantal verlofuren bekijken in BASS;
  • De lezer informeren over het Bindend Studie Advies en laten weten waar hij of zij terecht kan met vragen.

Denk daarbij na over in welke fase van besluitvorming de bezoeker zich bevindt. Deze fasen zijn: 

  1. Probleemdefinitie
  2. Oriëntatie
  3. Afwegen opties
  4. Keuze maken

Plaats de fase van besluitvorming naast het besluitvormingstype en bepaal: Hoe groot is het spectrum voor het project of de dienst waar jouw content over gaat?

Meer weten over persona's en klantreizen in kaart brengen? Volg de training Doelgroeponderzoek.

Het organisatiedoel

Bepaal wat de Radboud Universiteit als organisatie wil bereiken met de content. Willen we meer inschrijvingen van studenten? Dat medewerkers eerder hun verlof opnemen? Eventueel kun je hierop gaan meten en sturen. Dat is het domein van contentstrategie. In de ideale situatie bestaat deze strategie al voordat je aan contentcreatie begint. Probeer dit doel te vertalen naar de meerwaarde voor de bezoeker

En bepaal eventueel een call-to-action die past bij de actie van de bezoeker en het organisatiedoel. Bijvoorbeeld: 

  • Meld je nu aan!
  • Download het bestand
  • Breng je stem uit
  • Geef je op tijd op!

Lees meer over call-to-actions.

De context

Bepaal de context waarin de content wordt aangeboden. Zorg voor 'flow': een consistente boodschap door het hele traject. Lees meer over 'flow'.

Publicatiekanalen en format

Bepaal de geschikte publicatiekanalen: website, social media, nieuwsbrief? Op dit moment bedient Drupal alleen de website, maar in latere fasen kun je content via Drupal ook op andere kanalen publiceren.

En voordat je begint met het maken van je content, denk na: wat is de beste vorm voor mijn informatie? Tekst is vaan efficiënt, maar ook een infographic, video, blogpost kan effectief zijn. Let er wel op dat soms hulp nodig hebt van een designer of ontwikkelaar. Is daar ruimte voor?

Denk ook aan de manier waarop je content overbrengt. Breng je het meer feitelijk of gebruik je storytelling? Lees meer over storytelling.

Content spiekbriefje

De bevindingen uit je voorbereiding kun je noteren op het content spiekbriefje. Dit kun je erbij houden als je de content gaat creëren.

Previous Article Gegevens bij organisatieonderdeel, medewerker en profielpagina
Next Article Stap 2: Contentcreatie