CRM en CMS

Drupalstructuur en url's

Updated on

Zodra je content uit het CMS gebruikt om er pagina's mee samen te stellen, krijg je te maken met de informatie-architectuur: waar 'leeft' deze pagina in je site? Alle pagina's die onderdeel zijn van je website, moeten een plekje krijgen in de informatie-architectuur en Drupalstructuur.

Informatie-architectuur

Alle pagina's hebben één vaste plek in de informatie-architectuur, die je kunt visualiseren als een boomstructuur: 

Doorgaans zie je de informatie-architectuur van je website terug in de opbouw van de urls. De takken in de boom zijn de mapnamen: https://www.ru.nl/niveau1/niveau2/pagina-op-niveau3

Het menu op een site is ook gebaseerd op deze informatie-architectuur, hoewel een menu soms maar een deel van de boomstructuur laat zien. Zo toont het hamburgermenu op onze site alleen maar de hoogste 3 niveaus. 

Het linkermenu op onze site toont op dit moment een selectie uit de informatie-architectuur: maximaal 3 niveaus, afhankelijk van hoe ver je bent doorgeklikt in de boomstructuur. 

Informatie-beschikbaarheid en de 'sense of place'

Er zijn twee dingen die bezoekers zelfstandig moeten kunnen ontdekken om succesvol de website te kunnen gebruiken:  

  1. Welke content is er op de site te vinden?  
  2. Hoe kan ik daar vanaf het punt waar ik nu ben, heen navigeren? 

De website zal dus beide dingen moeten communiceren aan de bezoeker, op verschillende plekken in de website. 

Het is daarom belangrijk om (een deel van) de achterliggende structuur van je site aan je bezoeker te communiceren. Zo kan een bezoeker namelijk inschatten welke content er allemaal op de site te vinden is én creëer je een zogenaamde 'sense of place', oftewel je laat de bezoeker weten waar die zich in de website bevindt. Dat is belangrijk, omdat bezoekers moeten weten waar ze nog meer heen kunnen als de informatie op de huidige pagina niet is wat ze zoeken.   

Niet alle bezoekers navigeren netjes vanaf de homepage, via het pad dat wij voor ze hebben uitgestippeld, naar de juiste content. Ten eerste kan het zijn dat ze voor een niet-toptaak komen en er dus geen heel duidelijk pad is. Dan moeten ze zelf op zoek gaan naar de gewenste informatie. Ten tweede kan een bezoeker vanuit een link of zoekmachine, midden in onze website landen, of via de interne zoekfunctie naar een willekeurige pagina in de website springen. De bezoeker weet op dat moment dan niet hoe de pagina samenhangt met de andere informatie op de website. 

Meer over navigatie en bieden van context aan bezoekers lees je in het artikel Sense of place creëren in Drupal.

Lees ook over de richtlijnen rondom verkorte urls.

Previous Article Verkorte urls
Next Article Sence of place creëren in Drupal