CRM en CMS

Taxonomie: Organisatiepagina

Updated on

Om content over een organisatieonderdeel te ontsluiten, gebruiken we geen contenttype maar een taxonomie. In de taxonomie 'Organizational unit' kun je (mits je hier rechten voor hebt) het organisatieonderdeel opzoeken en bewerken. 

Een deel van de velden is niet bewerkbaar, want dit betreft content die uit RBS komt en alleen via dat systeem aangepast mag worden. Hoe je de content in RBS kunt laten aanpassen. De overige informatie is wel aan te passen.

Is een organisatieonderdeel niet te vinden in de taxonomie, dan staat het niet in RBS. Je kunt het organisatieonderdeel desgewenst laten toevoegen door de volgende gegevens door te geven via [email protected]:

  • De volledige naam van het organisatieonderdeel in zowel Nederlands als Engels;
  • De plek in de boom (waar valt het organisatieonderdeel organisatorisch onder?);
  • Bezoekadres (als deze afwijkt van het overkoepelende organisatieonderdeel);
  • Telefoonnummer, e-mailadres en website url.

Algemene richtlijnen voor organisatiepagina's

Via organisatiepagina's kunnen organisatieonderdelen aan verschillende doelgroepen duidelijk maken waar ze voor staan en waar ze aan werken. 

Een organisatiepagina is geen vervanging van een eigen website en mag dus ook niet zo ingericht worden. We communiceren namelijk niet meer vanuit organisatieonderdelen richting onze klanten. Organisatiepagina's hebben weinig eigen content; er wordt vooral doorverwezen naar content die elders in de website ontsloten wordt. 

Organisatieonderdelen hebben bv. de volgende doelgroepen/klantroutes: 

  • Potentiële medewerkers die willen weten wat er binnen een onderdeel gebeurt, om te bepalen of ze willen solliciteren; 
  • Huidige medewerkers en studenten die op zoek zijn naar specifieke contactinformatie of een overzicht van medewerkers;
  • Samenwerkingspartners op niche-niveau (die je dus niet bereikt met de meer Radboud-brede samenwerkingsinformatie op de rest van de website). Denk aan een onderzoeksgroep die vergelijkbare onderzoeksgroepen wereldwijd wil bereiken, of een programma dat met externe bedrijven/personen samen wil werken.

Alle organisatieonderdelen die in RBS staan, hebben automatisch een organisatiepagina met contactgevens in Drupal. Of je de pagina verder moet verrijken, hangt af van de vraag of dit relevant is voor bezoekers. Daarbij geldt ook het volgende:  

  • Sommige organisatieonderdelen hebben dermate veel content dat zij niet uit de voeten kunnen met een organisatiepagina en hebben daarom (als uitzondering) een landingspagina met subpagina's elders in de website. Ook zijn er organisatieonderdelen met een website op een ander domein dan www.ru.nl. In deze situaties dien je de organisatiepagina niet te verrijken, aangezien die content dan al elders staat; alleen de velden 'Samenvatting', 'Inhoud' en 'Website' mogen in zo'n geval worden gevuld.
  • Ook alle (sub)afdelingen van een organisatieonderdeel krijgen automatisch een eigen organisatiepagina in Drupal. Verrijk alleen de pagina die het meest relevant is voor de klant. Dat is doorgaans de pagina van het hoofdonderdeel.

Richtlijnen voor de indeling

Je hebt als redacteur behoorlijk wat vrijheid om organisatiepagina's in te richten, door middel van contentblokken (paragrafen) met zelfgekozen informatie die relevant is voor bezoekers die iets willen weten over het organisatieonderdeel. Je kunt kiezen uit de volgende contentblokken:

  • Een overzicht van / een los content item met (een) service(s);
  • Een overzicht van / een los content item met (een) project(en);
  • Een overzicht van / een los content item met (een) vacature(s);
  • Een overzicht van / een los content item met (een) evenement(en);
  • Een overzicht van / een los content item met (een) nieuwsbericht(en);
  • Een stukje tekst (bijvoorbeeld over de missie of kerncijfers);
  • Een afbeelding;
  • Een video;
  • Een webformulier; (nog in ontwikkeling)
  • Een bestand (bijvoorbeeld een jaarverslag).

Via de contentblokken voor nieuws en evenementen kun je doorlinken naar een volledig nieuws- of agenda-overzicht, met daarop een filter toegepast op organisatieonderdeel.

Om ervoor te zorgen dat de pagina's klantvriendelijk blijven, dien je je te houden aan de volgende regels:

  • Voeg maximaal 4 contentblokken toe (= 4 regels met blokken op een desktopweergave), om te voorkomen dat de contact- en medewerkersgegevens te laag op de pagina komen te staan. Gebruik maximaal twee blokken van hetzelfde type. 
    • Bijvoorbeeld: maximaal 2 blokken met services, 1 blok met evenementen, 1 blok met 2 kolommen (waarvan 1 tekstblok en 1 afbeelding).
  • Toon de contentblokken die voor de meeste bezoekers relevant zijn bovenaan en eindig met content die voor de minste bezoekers relevant is.
  • Banners mogen niet gebruikt worden op organisatiepagina's, met uitzondering van microbanners. Voeg dus ook geen afbeelding toe in de vorm van een banner.
  • Het contentblok 'webformulier' mag niet gebruikt worden voor het aanvragen van diensten, want de organisatiepagina is geen onderdeel van een service-verlenende klantroute. Gebruik dit enkel voor bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief over organisatieonderdeel-gerelateerde nieuwsberichten.  

Let er verder op dat je de pagina ook up-to-date moet houden wanneer je deze verrijkt. Lukt dat niet, voeg dan geen tijdsgebonden content toe, zoals een 'uitgelicht'-contentblok over een congres dat binnenkort plaatsvindt, om te voorkomen dat bezoekers met verouderde content worden geconfronteerd.

Richtlijnen voor onderzoeksgroepen en andere onderzoeks-organisatieonderdelen

Bovenstaande richtlijnen gelden ook voor onderzoeksgroepen. Daarnaast proberen we deze organisatiepagina's op een zo veel mogelijk vergelijkbare manier in te delen, zodat er consistentie voor de bezoeker is wat betreft het type informatie en de weergave ervan. Hieronder vind je een advies voor de indeling van je onderzoeksgroeppagina. Omdat er aanzienlijke verschillen zijn tussen onderzoeksgroepen, kunnen we het echter niet volledig gelijktrekken. 

De volgorde waarin je de contentblokken plaatst staat vrij, maar we adviseren om ongeveer de volgende indeling / onderdelen aan te houden:

  1. Het 'uitgelicht'-blok. Hierin kun je specifieke nieuwsberichten, projecten, evenementen of andere pagina's extra onder de aandacht brengen. Kies hiervoor het contentblok ‘Twee kolommen’ met twee keer ‘Los contentitem’ en zet er de titel ‘Uitgelicht’ boven. Plaats dit blok bij voorkeur bovenaan (direct onder de openingsalinea's van het veld ‘Inhoud'). 
  2.  Inhoudelijke content: je kunt twee soorten inhoud plaatsen op de organisatiepagina:
    •  Nadere uitleg van de eigen onderzoekslijnen, bijvoorbeeld om samenwerkingspartners aan te trekken. Hiervoor kan een korte tekst (maximaal één alinea en een afbeelding/video) ingezet worden. Er kan ook een link worden toegevoegd naar recente publicaties van de groep (bijvoorbeeld op Radboud Repository). (Let op: gaat het om slechts één (breed) project, dan moet een projectpagina worden gebruikt in plaats van een organisatiepagina.)
    • Links naar andere initiatieven waarbij jouw onderzoeksorganisatieonderdeel betrokken is, zoals:
      • Faciliteiten die door  jouw onderzoeksorganisatieonderdeel beheerd/aangeboden worden;
      • Jaarlijks terugkerende stages die via  jouw onderzoeksorganisatieonderdeel beschikbaar zijn voor studenten;
      • Een beurs die via  jouw onderzoeksorganisatieonderdeel beschikbaar is voor medewerkers;
      • Vergelijkbare initiatieven.
  3. Een nieuwsblok, een agendablok, of een gecombineerd nieuws- en agendablok.

Voorbeelden

Om je op weg te helpen, zie je hieronder voorbeelden van hoe je organisatiepagina's van verschillende soorten organisatieonderdelen kunt vormgeven.

Organisatieonderdeel met externe website
Serviceverlenend organisatieonderdeel

(volgt)

Onderzoeksgroep

Te bewerken velden

Tab: content
Veld
Beschrijving
Toon link naar alle medewerkers* Hiermee kun je de automatische link naar alle medewerkers in de organisatiegids verbergen. Standaard staat deze link aan, maar als er geen medewerkers zijn gekoppeld aan deze afdeling, kan de waarde op 'Nee' worden gezet om de link niet langer te tonen. 
Samenvatting* Korte beschrijving van maximaal 250 karakters. Wordt weergegeven in overzichten en op kaartweergaven. Maak hierin duidelijk dat de pagina een organisatieonderdeel beschrijft; beschrijf dus niet bv. de service(s) die het organisatieonderdeel biedt. Lees over een goede samenvatting.
Inhoud Een beschrijving van maximaal 800 tekens. Beschrijf wat het organisatieonderdeel doet, maar niet in de vorm van een concrete dienst. Bijvoorbeeld: vermeld dat het onderdeel o.a. verantwoordelijk is voor het oplossen van storingen in gebouwen, maar vermeld niet het storingsnummer of de meldingsprocedure (dat hoort bij de service elders in de website). 
Secties
Voeg desgewenst contentblokken toe. Meer over contentblokken.
Ook interessant Niet gebruiken, wordt verwijderd
Gepubliceerd Niet uitvinken!!


Tab: Location and metadata
Veld
Beschrijving
Locatie (Gebouw of ruimte) Het gebouw of de ruimte waar het organisatieonderdeel gevestigd is.
Contactpersoon De centrale contactpersoon voor het organisatieonderdeel. Bijvoorbeeld een secretariaat of balie.
Website Vul dit in wanneer het organisatie-onderdeel een extern gehoste website heeft, of een landingspagina elders in de website heeft. Let op: in dat geval dien je de organisatiepagina niet te verrijken; alleen de velden 'Samenvatting', 'Inhoud' en 'Website' mogen dan worden gevuld.
Sociale media Te gebruiken wanneer het organisatieonderdeel eigen social media kanalen heeft.


Tab: SEO

De SEO-tab komt op elk contenttype terug. De tab wordt deels ingevuld vanaf andere velden van het contenttype. Toch is het verstandig om te kijken of je de SEO-informatie kunt verbeteren. 

  • Klik op opslaan.
  • De velden 'titel' en 'samenvatting' in de tab SEO worden gegenereerd op basis van de ingevoerde informatie op de tab 'inhoud'. 
  • Lees welke verbeteringen je kunt doen in de invoerinstructie voor SEO (tab).
Previous Article Taxonomie: Rubriekspagina
Next Article Mededeling en waarschuwingsblok