Het redactiemodel
We beheren geen eigen ‘websites’ meer, maar werken vanuit één platform waarin content gedeeld wordt. Dit betekent dat in principe iedereen de inhoud van alle contenttypes waar die bewerkingsrechten voor heeft, kan aanpassen. Dat vereist goede redactionele afspraken en legt een grotere verantwoordelijkheid bij de redacteuren.
Het redactiemodel beschrijft welke functies en verantwoordelijkheden er zijn voor medewerkers die zich bezighouden met online content.
In het redactiemodel wordt een duidelijke scheiding gemaakt tussen:
- materie-/inhoudsdeskundigen
- contentschrijvers
- contentmanagers
We maken onderscheid tussen medewerkers die inhoudelijke kennis hebben van zaken waar online informatie over moet worden geboden, en medewerkers die kennis hebben van hoe informatie online goed overgebracht kan worden. De eerste groep levert de input voor de content, de tweede groep zorgt dat de content op de juiste manier online komt te staan. Binnen de tweede groep is er weer onderscheid tussen medewerkers die content geschikt maken voor online publicatie en medewerkers die de content daadwerkelijk online zetten. Dit betekent dat niet iedereen meer toegang nodig heeft tot het CMS. Op basis van de redactierol krijgt een medewerker dus al dan niet een account in DrupalCMS.
Niet alleen maken we onderscheid tussen inhoudelijk specialisten en online specialisten, ook binnen de groep online specialisten is er een taakverdeling gebaseerd op gewenste competenties en vaardigheden. De werkzaamheden die de medewerker uitvoert, bepalen welke bewerkingsrechten er worden toegekend aan het Drupal-account.
Rolverdeling redactie
De product owner platform is inhoudelijk eindverantwoordelijk voor het complete platform en bewaakt de aansluiting van de content bij de gebruikers- en organisatiedoelstellingen op overkoepelend niveau. De product owner platform bewaakt het beleid, de richtlijnen en afspraken voor zowel content als metadata. Hij stuurt de taxonoom aan. De product owner platform zorgt voor afstemming met de product owner techniek als het gaat om nieuwe functionaliteiten.
De managers doelgroepcontent zijn inhoudelijk verantwoordelijk voor een specifiek deel van het platform, te weten de content die gericht is op een bepaalde doelgroep. De managers doelgroepcontent doen onderzoek naar de klantbehoefte, zorgen voor een optimale klantreis binnen het platform, en beoordelen aanvragen voor nieuwe content. Ook ontplooien zij periodiek initiatieven voor het analyseren en verbeteren van de prestaties van de website t.a.v. hun doelgroep (bekijken webstatistieken, optimalisatie van conversies, vergroten bezoekersaantallen, etc.).
Voor ieder onderwerp waar online content over is, is een inhoudelijk deskundige aangewezen. Deze personen zorgen ervoor dat wijzigingen vanuit de organisatie worden doorgegeven en er periodiek wordt gecontroleerd of de huidige online content nog actueel is. Ook leveren zij nieuwe content aan. Zij werken nauw samen met de contentschrijvers.
De contentschrijvers zijn verantwoordelijk voor de contentcreatie. Zij schrijven content voor het contentplatform op basis van klantvragen en herschrijven / redigeren door inhoudsdeskundigen aangeleverde content zodat deze geschikt wordt voor online communicatie:
voldoet deze aan de centrale kwaliteitscriteria, geeft deze antwoord op de vragen van gebruikers, is deze in overeenstemming met de tone-of-voice en huisstijlrichtlijnen van de Radboud Universiteit? Zij kunnen in overleg met de contentmanagers de content ook invoeren in het CMS.
- Contentschrijver - 'creator': Deze contentschrijver creëert alleen klantgerichte nieuwe content voor een specifiek onderdeel van de website, maar voert deze niet zelf in het CMS in. Deze contentschrijver levert de geschreven content aan bij een andere contentschrijver die de content vervolgens in het CMS kan invoeren.
- Contentschrijver - ‘invoerder’: Deze contentschrijver creëert nieuwe content voor een specifiek onderdeel van de website, maakt een contenttype in het CMS aan, voert de content erin in en publiceert deze (evt. pas na controle door een contentmanager). Deze contentschrijver kan ook content die is aangeleverd door andere contentschrijvers invoeren en publiceren.
- Contentschrijver - ‘up to date houder’: Deze contentschrijver bewerkt alleen bestaande content in het CMS om ervoor te zorgen dat deze up-to-date blijft. Hij publiceert wijzigingen zelfstandig, maar een contentmanager controleert wel periodiek of dit goed verloopt. Deze rol kan desgewenst toegekend worden aan een werkstudent.
De content manager controleert de door de contentschrijvers in het platform ingevoerde content en publiceert deze. Content managers zorgen ervoor dat de juiste contenttypes worden gebruikt, de juiste meta-data wordt toegekend, gerelateerde content wordt gekoppeld, etc..
Content managers hebben ieder een specifiek onderdeel van het platform waar ze verantwoordelijk voor zijn. Ze werken samen met de managers doelgroepcontent om ervoor te zorgen dat de secties goed op elkaar afgestemd blijven, en werken samen met de inhoudsdeskundigen om ervoor te zorgen dat de content up-to-date blijft. Zij hebben richting hen ook een adviserende rol: ze signaleren door middel van periodieke analyses (via statistieken e.d.) waar klanten behoefte aan hebben, en doen waar nodig voorstellen voor nieuwe content. Ze controleren op dode links ed. en houden andere zaken t.a.v. de kwaliteit (gebruiksvriendelijkheid, conversiegerichtheid, etc.) van de webpagina’s in het oog.
- Senior Contentmanager: deze persoon is een soort klantreisbeheerder op hoog niveau (doorgaans werkzaam binnen DMC). Senior contentmanagers mogen paginaformules samenstellen en het platform op hoofdlijnen inrichten (navigatie, homepage, centrale landingspagina’s etc). De senior contentmanager stuurt junior contentmanagers en contentschrijvers aan.
- Junior contentmanager: dit is een persoon die door een senior contentspecialist is aangesteld om een specifiek onderdeel van de website / een specifiek cluster aan content vorm te geven, dus een klantreisbeheerder van een kleiner stukje klantreis binnen de overkoepelende reis. Bijvoorbeeld op een decentrale plek in de organisatie. De junior contentspecialist stuurt contentschrijvers aan.
Inhoudelijke specialisaties voor contentschrijvers
Contentschrijvers kunnen verantwoordelijk zijn voor een breed scala aan content, of zich specialiseren in het creëren / up-to-date houden van een bepaald type content (bijvoorbeeld alleen trainingen voor Radboud In'to Languages, of alleen services van HR):
- Algemeen beheerder: geen specialisatie;
- Opleidingsbeheerder: alle opleidingspagina's, opleidingspagina's van een specifiek organisatie-onderdeel, of trainingen van een specifiek organisatie-onderdeel;
- Locatiebeheerder: een specifieke locatie (gebouw en/of ruimte) of set aan specifieke locaties;
- Organisatiebeheerder: een specifiek organisatie-onderdeel, de medewerkerspagina's van medewerkers die bij dit organisatie-onderdeel horen en de locatie die bij dit organisatie-onderdeel hoort (wanneer er geen andere organisatie-onderdelen in deze locatie zitten);
- Servicebeheerder: een set aan specifieke services (incl. evt. bijbehorende regelingen en handleidingen);
- Regelingbeheerder: een specifieke regeling of set aan specifieke regelingen (die niet bij een service horen);
- Projectbeheerder: een specifiek project of set aan projecten;
- Nieuws- en evenementbeheerder: een specifiek soort nieuwsberichten en evenementen (bv. voor medewerkers, vanuit een bepaald organisatie-onderdeel, etc.)
- Vacaturebeheerder: alle vacatures. Vacaturebeheerders zijn werkzaam bij afdeling HR;
- Blogger: blogpagina's voor een specifiek blog;
Contentschrijvers met een specifieke focus zijn doorgaans werkzaam op een decentrale plek in de organisatie, contentschrijvers met een bredere focus zijn doorgaans werkzaam bij Divisie Marketing & Communicatie of een decentrale communicatieafdeling.
Trainingen
Voordat een medewerker zich mag bezighouden met online content, moet deze persoon enkele trainingen volgen. Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat alle online communicatiemedewerkers goed doordrongen zijn van de Klantgericht Online-uitgangspunten en we samen zorgdragen voor een hoog niveau van online communicatie, waaronder een klantgerichte website.
De trainingen die een medewerker moet volgen, zijn afhankelijk van de functie die deze persoon vervult volgens het redactiemodel.
- Iedereen, behalve inhoudsdeskundigen, volgt de introductietraining waarin de uitgangspunten van klant- en doelgerichte online communicatie worden behandeld.
- Contentschrijvers volgen ook twee content- en schrijfgerichte trainingen
- Content managers en content schrijvers met de rol 'invoerder' of 'up-to-date houder' volgen ook een training over het invoeren van content in het Drupal-cms en het maken van goede webpagina's. Klantreisbeheerders volgen nog een extra Drupal-training.
Daarnaast zijn er nog enkele meer specialistische trainingen die verplicht of optioneel gevolgd kunnen worden.
Drupal gebruikersrollen en toegangsrechten
Bewerkingsrechten in Drupal worden toegekend op basis van de rol die de betreffende persoon heeft binnen het redactiemodel en de contenttypes waar men mee werkt (de eventuele specialisatie).
Het gebruikersbeheer en de verdeling van rechten worden centraal beheerd; toegang kan alleen worden aangevraagd via een key user, nadat alle verplichte Drupal-trainingen zijn gevolgd.
Idealiter heeft de medewerker álle verplichte trainingen (dus ook de introductietraining en eventuele contenttrainingen) gevolgd voordat die in Drupal gaat werken. We begrijpen echter dat dit tijdstechnisch niet altijd haalbaar is, vandaar dat we alleen de Drupal-training(en) als minimumvereiste voor het aanvragen van toegang hanteren. We verwachten echter wel dat de medewerker zo snel mogelijk hierna ook alle andere verplichte trainingen afrondt.
De aanvraagprocedure voor trainingen en CMS-toegangsrechten
Is er een nieuwe medewerker die zich bezig gaat houden met online content? Volg dan de volgende stappen:
- Meld je bij je facultaire key-user of DMC teamlead. De key-user neemt contact op met de centrale contactpersoon bij Divisie Marketing & Communicatie. Samen wordt bepaald welke rol de nieuwe medewerker gaat vervullen en welke trainingen dus nodig zijn. Heeft jouw organisatie-onderdeel geen key-user of heb je geen teamlead, meld je dan rechtstreeks bij de centrale contactpersoon: Yuliia Stupak.
- Divisie Marketing & Communicatie verstuurt per e-mail uitnodigingen voor alle relevante trainingen aan de medewerker.
- De medewerker meldt zich op basis van deze uitnodigingen aan voor een trainingsdatum die hen schikt.
- De medewerker volgt alle relevante verplichte trainingen.
- Na het volgen van een Drupal-training, mag de medewerker toegangsrechten voor het CMS aanvragen. Meld je hiervoor bij je facultaire key-user. De key-user doet vervolgens de aanvraag bij het CMS-team van Divisie Marketing & Communicatie. Hierbij vermeldt de key-user welke redactionele rol de medewerker gaat vervullen en welke eventuele specialisatie die heeft (de contenttypes die bewerkt moeten kunnen worden).
- Wanneer de medewerker daadwerkelijk aan de slag gaat in Drupal, geeft de key-user of doelgroep teamlead een één-op-één uitleg van alle specifieke contenttypes waar de medewerker rechten voor heeft gekregen.