CRM en CMS

Stijlafspraken

Updated on

Om ervoor te zorgen dat gebruikers van onze website over de gehele website dezelfde ervaring hebben, is het belangrijk om alle formulieren op dezelfde manier in te richten. Naast de algemene richtlijnen voor content, gelden voor formulieren de volgende aanvullende stijlafspraken:

  • Spreek gebruikers van het formulier met ‘je’ aan.
  • Introductieteksten zijn niet bold of cursief.
  • Gebruik zo veel mogelijk gescheiden velden voor (vanuit bezoekersperspectief) bij elkaar horende gegevens (om te voorkomen dat er fouten worden gemaakt bij de invoer), ook al hoeft deze informatie niet gescheiden te worden opgeslagen in een systeem.
    • Wel: “Voornaam” / “Tussenvoegsel” / “Achternaam”
    • Niet: “Naam”
    • Wel: “Straat” / “Huisnummer” / “Toevoeging”
    • Niet: “Adres”
  • Veldlabels zijn kort en krachtig.
    • Wel: “Voornaam”
    • Niet: “Je voornaam”, “Wat is je voornaam?”, etc.
  • Veldlabels eindigen niet op een dubbele punt.
    • Wel: “Voornaam”
    • Niet: “Voornaam:”
  • Wanneer het nodig is om naar een geslacht te vragen, bied dan (indien mogelijk gezien het systeem waar de data in moet worden opgeslagen) onderstaande inclusieve opties.
  • De opties zijn afhankelijk van de reden waarom je het geslacht van de gebruiker wil weten.
    1. Als we willen weten hoe we de gebruiker moeten aanspreken in communicatie:

(De laatste twee opties voeg je alleen toe als een eventueel achterliggend systeem hier mee overweg kan)

2. Als we het officiële geslacht moeten weten zoals het in het paspoort staat vermeld:

  • Wanneer iemand moet inloggen en/of je het medewerkersnummer, studentnummer etc. moet weten, gebruik dan de volgende termen:
    1. Als het gaat om een formulier waarop moet worden ingelogd: gebruik de term “Radboud account”. Zet in de toelichting of het gaat om een nummer of een e-mailadres.
      • Wel:
  • Niet: “U-/Z-/E-nummer”, “Medewerkersnummer”, “Personeelsnummer”, “Studentnummer”

2.  Als het gaat om een andere reden waarvoor het nummer nodig is gebruik de term “Medewerkersnummer” of “Studentnummer”.

Wel: “Medewerkersnummer” of “Studentnummer”
Niet: “U-/S-/Z-/E-nummer”, “Personeelsnummer”

Zijn er nog meer zaken waar we stijlafspraken over moeten maken? Geef dit dan door!

Previous Article Tips voor goede formulieropbouw
Next Article E-mail handlers instellen