CRM en CMS

Genereer een brede lijst termen

Updated on

Voor alle content waarvan je verwacht dat het nuttig is deze vindbaar te maken in zoekmachines, ga je een lijst met alle potentieel relevante zoektermen opstellen.

Begin met een basislijst aan woorden en probeer deze vervolgens verder uit te breiden, via bijvoorbeeld de volgende methoden:

  1. Brainstorm: welke woorden kun je zelf bedenken om je content te omschrijven?
  2. Doe doelgroep-onderzoek: bekijk welke woorden jouw doelgroep gebruikt, bijvoorbeeld op social media, in mailtjes naar de Radboud Universiteit, etcetera. Benader collega’s die contact hebben met klanten om te vragen hoe hun klanten dingen verwoorden, bijvoorbeeld in een e-mail, chat, of aan de balie.
  3. Doe een concurrentie-analyse: welke woorden worden er op gerelateerde websites gebruikt?
  4. Bekijk je webstatistieken.
  5. Gebruik tools om nieuwe ideeën te genereren.

Neem ook synoniemen, spellingsvarianten en spelfouten op in je lijst wanneer die door je doelgroep gebruikt worden (bijvoorbeeld niet alleen ‘masteropleiding’ maar ook ‘master opleiding’ en ‘opleiding master’). Pas later ga je hier een selectie uit maken.

Bekijk je webstatistieken

In Google Analytics (http://www.google.com/analytics) vind je onder het menu-item ‘Behavior > Site Search > Search Terms’ een overzicht van termen die bezoekers invoerden in de interne zoekfunctie van je website.

Onder het item ‘Acquisition > Search Console > Queries vind je bovendien een rapport met daarin de zoektermen die bezoekers hebben ingevoerd in zoekmachines, waarna ze jouw website hebben gevonden. Je ziet ook op welke positie je pagina’s gemiddeld stonden in de zoekresultaten, en hoe vaak jouw pagina na een zoekopdracht werd getoond met daarbij de doorklikratio (CTR).

Onthoud dat dit termen zijn waarop jouw site al (enigszins) vindbaar is! Het rapport geeft echter wel een globale indicatie van op welke manier je bezoekers hun zoekwoorden formuleren en spellen en met welke insteek ze informatie zoeken.

Dit betekent dat dit rapport ook zeer nuttig is om achteraf te controleren of je inspanningen effect hebben. Bekijk als nulmeting hoeveel kliks je via (gerelateerde clusters van) organische trefwoorden binnenkrijgt. Kijk of je deze aantallen ziet stijgen na verloop van tijd. Focus je niet te veel op de gemiddelde positie of individuele trefwoorden, maar kijk naar meer globale resultaten en het daadwerkelijke effect, zoals de stijging van bezoekersaantallen en conversies via organische zoekresultaten.

Het Queries-rapport is afkomstig uit ons Google Search Console account. In dit account is nog meer informatie beschikbaar dan wordt geïmporteerd in Google Analytics. Je kunt bijvoorbeeld ook informatie krijgen over de landingspagina’s waarop bezoekers terechtkwamen na het klikken op een keyword, en ook de keywords filteren op landingspagina.

Wil je deze aanvullende informatie hebben, of is jouw Google Analytics-account niet met ons Google Search Console gekoppeld? Stuur dan een verzoek aan [email protected] om een uitdraai te ontvangen van de zoektermen die gebruikt zijn om jouw site te vinden. Vermeld de url van de site / pagina’s waar het om gaat en de gewenste periode.

Gebruik tools om nieuwe ideeën te genereren

Google zoekmachine

Wanneer je gewoon naar Google.nl gaat, en in de zoekbox een woord intypt, geeft Google je suggesties, onder andere (dus niet alleen!) gebaseerd op hoe vaak andere bezoekers deze gebruiken:

Keywordtool.io

Op http://keywordtool.io/ vind je een goede zoektool. Je hoeft enkel een trefwoord in te voeren en vervolgens verschijnen er diverse suggesties voor alternatieve termen. Deze suggesties zijn gebaseerd op de autosuggests van Google, maar dan uitgebreider en in een gemakkelijke interface. Voor een compleet overzicht van alle gegevens heb je een account nodig.

Google Ads Zoekwoordplanner

Deze tool is onderdeel van Google Ads. Hij is zowel geschikt om aanvullende ideeën voor zoektermen te verkrijgen, als om een indicatie op te vragen van het aantal keer dat het woord wordt ingevoerd in zoekmachines, vergeleken met andere zoektermen.

Om in te kunnen loggen heb je een Google Ads account nodig. Binnen de universiteit hebben we verschillende Google Ads accounts. Je kunt ook zelf een nieuw account aanmaken alleen hiervoor, maar als je geen tot weinig budget besteedt, zullen de getoonde resultaten minder specifiek zijn vergeleken met de resultaten in accounts waarin veel budget wordt besteed.

Inloggen kan vervolgens op https://adwords.google.com/.  Navigeer naar Hulpprogramma’s > Zoekwoordplanner > Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.

Voer een of meerdere op elkaar lijkende woorden in. De zoekwoordplanner toont je vervolgens een lijst van de woorden die je hebt ingevoerd, met daarachter een indicatie van het zoekvolume. Daaronder zie je een lijst met suggesties van termen die wellicht ook relevant zijn.

Let op dat het zoekvolume geen indicatie geeft van het te verwachten bezoek op je pagina. Gebruik de cijfers enkel voor het vergelijken van de termen ten opzichte van elkaar.

Heb je al eens een Google Ads campagne ingezet? Dan kun je deze uiteraard ook analyseren om te zien welke woorden bezoekers gebruikten om jouw advertenties te vinden. Ga daarvoor naar je campagne, tab ‘zoekwoorden’ en klik op de knop ‘details’. Kies ‘Zoektermen > alle’.

Previous Article Bepaal je focus
Next Article Bepaal de relevantie en haalbaarheid van termen