CRM en CMS

Trefwoorden t.b.v. contentkoppeling en filtering

Updated on

In Drupal bestaat de optie om trefwoorden toe te voegen aan content, waardoor het mogelijk wordt om:

  1. Content die wordt getoond in een contentblok (zoals 'laatste items' of 'nieuws en evenementen') te filteren op dit trefwoord;
  2. Content die wordt getoond in een overzicht (zoals het centrale nieuwsoverzicht, onderzoeksprojecten-overzicht of de medewerkersagenda) te filteren op dit trefwoord.

Door overzichten te filteren op trefwoord wordt voorkomen dat er voor allerlei soorten lijsten met content, aparte lijstpagina's moeten worden aangemaakt.

Trefwoorden toevoegen

Trefwoorden kun je niet zelf aanmaken. Wil je je content op deze manier filteren, vraag het trefwoord dan aan via [email protected].  

Nadat je trefwoord is aangemaakt, kun je het invoeren in het trefwoordveld van een contenttype. Voeg het trefwoord toe aan alle content die je wil tonen nadat het trefwoordfilter wordt toegepast, bijvoorbeeld alle evenementen met een bepaald onderwerp. Let op: niet alle contenttypes bevatten de mogelijkheid om een trefwoord toe te voegen. Dit kan o.a. bij nieuwsberichten, evenementen, blogberichten, projecten en trainingen.

Richtlijnen voor aanvraag

Om te voorkomen dat het gebruik van trefwoorden uit de hand loopt, hebben we hier criteria voor opgesteld.

Trefwoorden worden aangemaakt voor content die gericht is op een belangrijke klantroute / doelgroep en die voldoet aan de klantgericht online-uitgangspunten. Het trefwoord moet een duidelijk afgebakende scope hebben, oftewel het moet duidelijk omschreven zijn voor welk doel deze wordt ingezet. Bovendien moet de content die met dit trefwoord wordt getagd, regelmatig worden aangevuld, zodat het handmatig bijhouden van een lijst/overzicht veel werk zou zijn. Het trefwoord moet voor langere tijd worden gebruikt. Tot slot zijn er geen betere methodes om de content te bundelen.

Voldoet je aanvraag niet aan deze criteria (maar wel aan de klantgericht online uitgangspunten), dan kun je een handmatig samengesteld lijstje van relevante content aan je pagina toevoegen.

Een concreet voorbeeld van een situatie waarin we geen trefwoord toekennen, is het willen bundelen van een aantal nieuwsberichten over een bepaald onderwerp, met als doel een potentiƫle klant te overtuigen dat we op dat gebied goed bezig zijn als organisatie, zodat deze met ons wil samenwerken. Dit is namelijk een ongefocuste en niet effectieve manier van informatie 'zenden', zonder deze af te stemmen op de manier waarop een bezoeker graag informatie tot zich neemt en overtuigd kan worden. Mensen lezen niet graag lange lappen tekst en zullen er niet snel conclusies uit trekken. In plaats van een overzicht met nieuws te bieden, is het effectiever om concreet te beschrijven wat je doet op een bepaald gebied en waarom wij dat goed doen. Oftewel: beschrijf zelf concreet de boodschap die je wil overbrengen, in plaats van de bezoeker die zelf te laten achterhalen.

Filters toepassen

Contentblokken filteren

Nadat je de content die je wil tonen hebt voorzien van een trefwoord, kun je aan een samengestelde pagina (zoals een landingspagina) een contentblok toevoegen dat een lijst toont van andere content, zoals het blok 'Nieuws of evenementen' en 'Laatste items'. Als filter kies je het trefwoord dat je hebt toegevoegd aan de betreffende content.

Het contentblok zal daarna alleen de content laten zien die is getagd met het trefwoord.

Overzichten filteren

Als je meer met een trefwoord getagde content hebt dan in een contentblok getoond kan worden, kun je linken naar een van de overzichtspagina's (zoals de nieuwsoverzichten, agenda's of het onderzoeksprojecten-overzicht) met daarop het trefwoord als filter toegepast.

Je kunt dit doen door te linken naar de url van de overzichtspagina, met daarachter als toevoeging '/keyword/' plus de naam van het trefwoord. Hoofdletters in het trefwoord moeten worden omgezet naar kleine letters en underscores vervallen.

Bijvoorbeeld: je wil de medewerkersagenda filteren zodat alleen evenementen worden getoond die introductiebijeenkomsten voor nieuwe medewerkers zijn. Je hebt daarvoor het trefwoord 'Medewerkers_Introductiebijeenkomst' aangevraagd. De link die je gebruikt om bezoekers naar het op dit trefwoord gefilterde overzicht te sturen, wordt dan:
https://www.ru.nl/medewerkers/agenda/keyword/medewerkersintroductiebijeenkomst

Als je niet handmatig de url wil samenstellen, kun je ook de betreffende overzichtspagina in de browser openen. Zorg dat je bent ingelogd in Drupal met een account dat klantreisbeheerdersrechten heeft. Je ziet nu onder het zoekveld een lijst met beschikbare trefwoorden:

Klik op het gewenste trefwoord. Het overzicht wordt gefilterd op dit trefwoord. Je kunt nu de url in de browserbalk kopieren en gebruiken voor je link.

Staat het gewenste trefwoord er niet tussen? Dan is er waarschijnlijk geen content van het type dat dit overzicht toont, getagd met het trefwoord, of heb je niet voldoende rechten om trefwoorden te kunnen zien.

Weergave voor bezoekers

De lijst met trefwoorden verschijnt niet aan de linkerkant van de overzichtspagina tussen alle andere filteropties. Bezoekers kunnen de trefwoorden dus niet zelf toepassen. Ze kunnen enkel zien dat een overzicht is gefilterd op trefwoord, doordat zij het trefwoord onder het zoekveld zien staan. Ze kunnen het toegepaste trefwoord verwijderen om alle content in het overzicht te zien, maar kunnen het trefwoord daarna niet opnieuw toepassen.

Previous Article Herbruikbare content
Next Article Standaardteksten opleidingen