CRM en CMS

Bepaal de relevantie en haalbaarheid van termen

Updated on

Wanneer je een lange lijst hebt met opties, ga je de zoektermen beoordelen op haalbaarheid (hoe realistisch is het om goed te ranken op deze woorden) en relevantie (hoe belangrijk is het om goed te ranken op deze woorden). Bekijk van alle woorden: 

Welke synoniemen of varianten worden meer gebruikt dan andere?

Bijvoorbeeld: vacature / vacatures / baan / banen / functie?

Gebruik een tool om het zoekvolume te achterhalen (hoe vaak worden de woorden daadwerkelijk ingevoerd in zoekmachines?) Dat kan bijvoorbeeld met behulp van de in de vorige paragraaf genoemde zoekwoordplanner van Google Ads, of met Google Trends. Google Trends (https://trends.google.com; geen account nodig) geeft een indicatie van het zoekvolume op ingevoerde termen, in de loop van tijd.

Bepaal de mate van concurrentie

Dit is de kans dat je hoog kunt ranken op deze woorden. In Google Ads vind je een indicatie van hoeveel organisaties op het woord adverteren. Dat zegt niet noodzakelijk iets over de concurrentie in de organische resultaten, maar het kan je wel een globaal idee geven. Je kunt het woord ook invoeren in Google en kijken wat voor pagina’s er momenteel ranken. Zijn dat pagina’s van gevestigde sites die waarschijnlijk hoog gewaardeerd worden door Google (bv. Wikipedia, grote merken) en pagina’s die zeer toegespitst zijn op het onderwerp? Dan zul je veel moeite moeten doen om ook in de top-10 te verschijnen.

Hoe breder de term, hoe meer concurrentie je kunt verwachten. Logischerwijs zul je meer / sterkere concurrentie kunnen verwachten op een term als ‘study biology’ of ‘werken in Nijmegen’ dan op bv. ‘opleidingen Radboud Universiteit’ of ‘Vacature universiteit Nijmegen’.

Kun je nuttige samenstellingen vormen?

Wellicht heb je enkele (brede) termen en kun je die met elkaar combineren? Je hebt bijvoorbeeld ‘master’, ‘masteropleiding’, ‘Nederlands’ en ‘Biologie’, waar je ‘master biologie’ en/of ‘masteropleiding Nederlands’ van kunt maken, zodat je zowel beide keywords in je content terug laat komen, als je term specifieker maakt.

Bepaal de relevantie van een term

Hoe goed past de term bij jouw product/dienst? Hoe groot is de kans dat als iemand dit woord invoert in een zoekmachine, deze persoon daadwerkelijk op zoek is naar jouw product of dienst?

Het is zonde om veel moeite te steken in het ranken op een brede term zoals ‘biologie’ of ‘studeren’, omdat iemand die dit woord invoert in een zoekmachine, wellicht op zoek is naar respectievelijk informatie voor zijn profielwerkstuk, of een HBO-opleiding. Voorkom dat je gaat ‘schieten met hagel’. Laat daarbij geen persoonlijke meningen meewegen zoals ‘ik vind dit woord ouderwets klinken en dus niet bij ons passen’.

Voorbeeld: de keuze tussen de term ‘nascholing’, ‘postinitieel onderwijs’ en ‘professionalisering’

Het kan zijn dat volgens een tool, het zoekvolume op het woord ‘professionalisering’ het grootst is. Dit is echter logisch, omdat er veel meer dingen onder die noemer kunnen vallen dan opleidingsgerelateerde zaken. Wellicht is dit woord dus te breed om te kiezen voor een pagina over opleidingen die professionals later in hun carrière kunnen volgen. Er zou anders te veel concurrentie zijn van andere websites die op een heel ander onderwerp gefocust zijn.

Het woord ‘postinitieel onderwijs’ is jargon. Het is de vraag of iemand die een aanvullende opleiding wil volgen, weet wat er hiermee bedoeld wordt en dus helemaal de vraag of hij dit in een zoekmachine gaat invoeren. In bovenstaande voorbeeld is daarom de term ‘nascholing’ wellicht het beste.

Previous Article Genereer een brede lijst termen
Next Article Maak een selectie