Controleer je content voor publicatie. Hier kun je verschillende tactieken gebruiken. Sommige ken je al, andere zijn misschien nieuw.
- Gebruik de spellingscontrole op je computer.
- Laat het even liggen en kijk er later nogmaals naar.
- Lees je tekst hardop.
- Laat je tekst door een collega, zoals een eindredacteur, nalezen.
- Gebruik onderstaande checklist
- Doe een content crit-ieksessie.
- Doe een gebruikerstest of een A/B-test.
Gebruik de checklist voor contentcreatie
Controleer voor publicatie of je content aan de volgende punten voldoet:
- Vindbaar
- Leesbaar
- Begrijpelijk
- Toegankelijk
- Bruikbaar
Gebruik onderstaande checklist om te controleren of je content aan deze standaarden voldoet.
Algemene vereisten
- De pagina bestaat in 2 talen: NL en ENG (Britse spelling). De content is identiek in beide talen.
- Het juiste contenttype is geselecteerd - zie het artikel Contenttypes
- De tekst is nagelezen (geen typefouten en spelfouten)
- Er zijn geen dode links
- De pagina is toegevoegd aan het menu (als de pagina niet toegankelijk is via een overzicht zoals nieuws of agenda)
- De content leest en ziet eruit alsof deze door mensen is gemaakt (als je AI hebt gebruikt) – zie Contentcreatie met behulp van AI – zie Contentcreatie met behulp van AI
Webteksten en paginastructuur
- Geschreven in actieve vorm, en ook andere vereisten in de Schrijfwijzer zijn toegepast
- Aangepast aan het lees- en begripsniveau van je doelgroep (taalniveau B1 – zie CEFR)
- De inleiding is kort maar krachtig (in 150-200 woorden wordt uitgelegd waar de pagina over gaat)
- De belangrijkste informatie staat bovenaan de pagina (niet van toepassing op blogs en columns)
- De pagina bevat een duidelijke call-to-action (CTA) – “Registreer nu”, “Download de brochure”, enz. (indien van toepassing)
- Korte alinea's (max. 3-5 zinnen of 1-2 gedachten)
- Er worden tussenkopjes gebruikt (opgemaakt als kopjes, niet als tekst in vet/cursief)
- Er wordt gebruik gemaakt van bullet points/genummerde lijsten
- Linkteksten zijn beschrijvend
Trefwoorden
- Trefwoord in de paginatitel (maximaal 65 tekens, inclusief de toevoeging “| Radboud Universiteit / Radboud University”)
- Trefwoord in de kop en subkoppen
- Trefwoorden in de hoofdtekst (niet te veel gebruikt)
- Trefwoord in de linktekst
Tip: Zie voor meer informatie de reeks artikelen Zoektermenonderzoek doen.
Media
Metadata
- De doelgroep(en) is/zijn geselecteerd in de backend
- De samenvatting beschrijft het onderwerp van de content, voor gebruik in interne overzichten, en is max. 250 tekens
- De SEO-beschrijving beschrijft het onderwerp van de content, voor gebruik in zoekresultaten, en is max. 150-165 tekens.
Tip: Vermijd zinnen als: "Lees meer over...", "Op deze pagina vind je..." in samenvattingen en beschrijvingen, omdat deze onnodig ruimte innemen. Zie voor meer informatie het artikel SEO (tab).
Organiseer een content crit-ieksessie
Een content crit-ieksessie (of ‘crit’ in het kort) is een sessie waarin samen met je team een stuk content bespreekt. Crits zijn een manier om het team bij de content te betrekken en zorgen voor consistentie.
Je hoeft niet te wachten tot het einde van het contentcreatieproces om een crit te organiseren. Dit kun je op elk moment doen. Vaak is het zelfs makkelijker om dit eerder te doen, omdat mensen dan nog niet zo gehecht zijn aan hun content en feedback makkelijker kunnen verwerken.
Organiseer een crit:
- Verzamel collega’s van diverse disciplines, van schrijvers tot designers en developers.
- Deel de content op een scherm.
- Leg uit wat het doel van de content is. Welke behoefte wordt er vervuld?
- Nodig mensen uit om vragen te stellen over de content, zoals:
- Waarom is er voor dat woord gekozen?
- Zou dat ook een opsomming kunnen zijn?
- Is er een design- of technische oplossing voor dit probleem?
- Zorg dat iedereen aan het woord komt.
- Maak notities.
- Hou het kort.
Crits kunnen spannend zijn. Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen op zijn of haar werk. Zorg dus voor een veilige omgeving:
- Praat over de content, niet over degene die het heeft gemaakt.
- Wees eerlijk, maar blijf aardig.
- Ga er vanuit dat degene die de content heeft gemaakt het beste werk heeft geleverd, met de kennis en informatie die er op dat moment beschikbaar was.