CRM en CMS

Stap 3: Controle

Updated on

Controleer je content voor publicatie. Hier kun je verschillende tactieken gebruiken. Sommige ken je al, andere zijn misschien nieuw. 

  • Doe een content crit-ieksessie.
  • Gebruik de spellingscontrole op je computer.
  • Laat het even liggen en kijk er later nogmaals naar. 
  • Lees je tekst hardop. 
  • Laat je tekst door een collega, zoals een eindredacteur, nalezen. 
  • Doe een gebruikerstest of een A/B-test. 

Lees meer over:

Organiseer een content crit-ieksessie

Een content crit-ieksessie (of ‘crit’ in het kort) is een sessie waarin samen met je team een stuk content bespreekt. Crits zijn een manier om het team bij de content te betrekken en zorgen voor consistentie.

Je hoeft niet te wachten tot het einde van het contentcreatieproces om een crit te organiseren. Dit kun je op elk moment doen. Vaak is het zelfs makkelijker om dit eerder te doen, omdat mensen dan nog niet zo gehecht zijn aan hun content en feedback makkelijker kunnen verwerken. 

Organiseer een crit:

  • Verzamel collega’s van diverse disciplines, van schrijvers tot designers en developers.
  • Deel de content op een scherm.
  • Leg uit wat het doel van de content is. Welke behoefte wordt er vervuld?
  • Nodig mensen uit om vragen te stellen over de content, zoals:
    • Waarom is er voor dat woord gekozen?
    • Zou dat ook een opsomming kunnen zijn?
    • Is er een design- of technische oplossing voor dit probleem?
  • Zorg dat iedereen aan het woord komt.
  • Maak notities.
  • Hou het kort.

Crits kunnen spannend zijn. Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen op zijn of haar werk. Zorg dus voor een veilige omgeving:

  • Praat over de content, niet over degene die het heeft gemaakt. 
  • Wees eerlijk, maar blijf aardig. 
  • Ga er vanuit dat degene die de content heeft gemaakt het beste werk heeft geleverd, met de kennis en informatie die er op dat moment beschikbaar was.

Gebruik de checklist voor contentcreatie

Controleer voor publicatie of je content aan de volgende vijf punten voldoet:

  1. Is dit wat de klant echt van ons nodig heeft? Als je dit niet zeker weet, pak je doelgroeponderzoek er nog eens bij, of vul dit aan met nieuw onderzoek.
  2. Geven we de informatie in het beste format? Heb je voor de beste vorm gekozen en het beste kanaal? Zo nee, wat kun je anders doen?
  3. Gebruiken we de taal van de klant? Gebruik je woorden waar jouw doelgroep op zoekt? Als je dit niet zeker weet, pak je trefwoordenonderzoek er nog eens bij, of vul dit aan met nieuw onderzoek.
  4. Is het ontworpen met data? Welke cijfers uit je onderzoek en analyses onderbouwen jouw contentoplossing? Als je dit niet zeker weet, pak je onderzoeken er nog eens bij, of vul dit aan met nieuw onderzoek.
  5. Voldoet het aan richtlijnen? Zo nee, pas het aan. Bekijk de richtlijnen voor content.

Deze checklist kun je als reminder ergens ophangen.

Previous Article Stap 2: Contentcreatie
Next Article Conversie-optimalisatie