Het doel van een verkorte url
Als een bezoeker een url moet overtypen of onthouden, is het fijn als die url kort en eenvoudig is. Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer je een url wil opnemen in drukwerk, of op de schermen van de koffie-automaten op de campus wil tonen. In zo'n geval kun je een verkorte url (ook wel 'friendly url' genoemd) aanvragen.
Een verkorte url is geen vervanging van de echte url van een pagina. De originele url blijft gewoon bestaan en is leidend. Wanneer de bezoeker een verkorte url in de browser intypt, stuurt deze de bezoeker automatisch door naar de originele url. De originele url is de url die getoond wordt in de browser en is dus zichtbaar voor de bezoeker.
Wanneer gebruik je géén verkorte url?
In online communicatie gebruik je in principe nooit een verkorte url. Dit is namelijk niet nodig. Een bezoeker hoeft de url immers niet te onthouden of over te tikken, maar er enkel op te klikken.
Het is zelfs onwenselijk om online een verkorte url te gebruiken. Een verkorte url is namelijk niet optimaal voor je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Wanneer een zoekmachine je content indexeert en een url tegenkomt die de zoekmachine weer doorstuurt naar een andere url, kent de zoekmachine minder waarde toe dan wanneer de url direct de juiste pagina zou tonen. Direct naar de juiste url linken verhoogt dus de vindbaarheid van de betreffende pagina.
Vind je een lange url tonen niet mooi? Als je in je online communicatie een link maakt, kun je makkelijk voorkomen dat een bezoeker de lange originele url ziet. Bij gebruik van een banner ziet de bezoeker sowieso alleen maar een klikbare afbeelding. Wil je bijvoorbeeld een link in je mailing opnemen, dan kun je een linktekst gebruiken in plaats van de url letterlijk te tonen:
NIET: Bezoek onze website voor meer informatie: https://www.ru.nl/opleidingen/masters/voorlichtingsdagen/voorlichtingsactiviteit
WEL: Alles over deze voorlichtingsactiviteit
Heb je een verkorte url voor je offline communicatie aangevraagd, gebruik online dan dus nog steeds de originele url.
Meetbaarheid
Verkorte urls zijn niet gekoppeld aan een pagina, waardoor Google Analytics het bezoek aan deze url niet zomaar kan registreren. Wil je via Google Analytics kunnen meten hoeveel bezoekers gebruik hebben gemaakt van je verkorte url? Voeg dan bij het aanvragen van de verkorte url, een UTM-code toe aan de url waar je de verkorte link naar wil laten verwijzen.
Bijvoorbeeld: laat de verkorte link https://www.ru.nl/voorlichtingsactiviteit verwijzen naar de url https://www.ru.nl/opleidingen/masters/voorlichtingsdagen/voorlichtingsactiviteit?utm_source=volkskrant&utm_medium=offline&utm_campaign=werving-bachelors in plaats van de url https://www.ru.nl/opleidingen/masters/voorlichtingsdagen/voorlichtingsactiviteit
Verkorte url aanvragen
Om een verkorte url aan te vragen, kun je een mailtje sturen naar [email protected].
Vermeld in je mail:
- Je naam en afdeling;
- De verkorte url die je wil laten maken;
- De url van de pagina waar de verkorte url naar moet verwijzen;
- Waar je de verkorte url voor wil gebruiken.
Let op: om een wildgroei aan verkorte urls te voorkomen, kan zijn dat je verzoek niet wordt ingewilligd.