CRM en CMS

Inleiding

Updated on

Wil je dat je content optimaal vindbaar is in zoekmachine-resultaten, dan zul je je niet alleen aan bepaalde richtlijnen moeten houden om de content goed doorzoekbaar te maken, maar ook ervoor moeten zorgen dat de termen die je doelgroep gebruikt om te zoeken, terugkomen in je content. In deze sectie wordt uitgelegd hoe je deze woorden achterhaalt.

Focus niet te veel op zoekwoorden

Maar eerst nog een kanttekening: in het verleden was het de uitdaging om precies de juiste woorden te vinden om in je content te verwerken. Hoe beter het woord in je tekst aansloot op de zoekvraag, hoe beter je scoorde in de zoekresultaten. Tegenwoordig zijn zoekmachines, met name Google, niet meer gericht op het exact matchen van een zoekopdracht met de content van een pagina. Het draait steeds meer om het matchen van de intentie van de persoon die de zoekopdracht invoert, oftewel het beantwoorden van de achterliggende zoekvraag. Google wordt steeds beter in het koppelen van een zoekopdracht aan andere termen, zoals synoniemen, de meer- of enkelvoudsvorm of de juiste spellingsvorm wanneer het woord een fout bevat.

Tegenwoordig is het aanbieden van nuttige content dan ook erg belangrijk, en het vinden van ‘de perfecte term’ van ondergeschikt belang. Die bestaat sowieso niet, want ook al ga je uit van het woord dat het meest wordt gezocht, dan mis je bezoek van de personen die het anders verwoorden.

Verder maken zoekmachines, en wij dus ook, steeds meer gebruik van zogenaamde ‘structured data’: een kenmerk dat wordt meegegeven aan een stukje content, dat aan zoekmachines vertelt wat die content precies is en dus context meegeeft. Bijvoorbeeld de datum van een evenement, de naam van een auteur, etc. Deze kenmerken worden waar mogelijk automatisch meegegeven door Drupal wanneer je de velden in de contenttypes op de juiste manier invult.

Zie het selecteren van zoektermen dan ook niet als een zoektocht naar het optimale woord dat je op al je pagina’s terug kunt laten komen en zo optimaal kunt scoren in zoekresultaten. Zie het als een zoektocht naar woorden die aansluiten op de wensen en formulering van je doelgroep, en die aangeven dat jouw pagina hun vragen beantwoordt.

Zoektermenoptimalisatie is bovendien geen exacte wetenschap. Probeer uit, monitor de resultaten, en stuur bij waar nodig.

Previous Article E-mail handlers instellen
Next Article Bepaal je focus