CRM en CMS

Wel of niet een (linker)menu?

Updated on

Het uitgangspunt is: hang een pagina altijd in het menu van de website, tenzij er vanuit bezoekersperspectief redenen zijn om dat niet te doen. Het menu van een website is namelijk vaak een houvast voor bezoekers, om zelfstandig hun weg te kunnen vinden wanneer het ‘pad’ dat wij voor hen hebben uitgestippeld, niet aansluit bij hun behoeftes.   

Ook als je er voor kiest om een pagina niet in het menu te hangen, dan moet je nog steeds zo veel mogelijk zorgen voor een goede ‘sense of place’. Dat kan door handmatig een url toe te laten kennen aan de pagina. Om die url te kunnen samenstellen, moet er uiteraard eerst bepaald worden waar in de informatie-architectuur de betreffende pagina leeft. Dus ook van pagina's die niet in het menu worden gehangen, moet je altijd bedenken waar in de boomstructuur van de website deze thuishoort!

Zodra er een url is toegekend, volgt het kruimelpad automatisch deze url-structuur, zodat die ook een sense of place geeft.

Het plaatsen van pagina's in de Drupalstructuur is een actie die (op verzoek) op centraal niveau wordt uitgevoerd.

Keuze wel/niet in menu: uitgangspunten

Uitgangspunten die in overweging moeten worden genomen bij de keuze een pagina wel of niet in een menu te hangen: 

  1. Consistentie. 
    Bezoekers verwachten dat alles in een website werkt zoals ze gewend zijn. Dat betekent ten eerste dat jouw website niet structureel anders moet werken dan de meeste andere websites. Ten tweede dat binnen jouw website de navigatie niet ineens op een andere manier moet werken dan op andere gedeeltes van de site. 
  2. Informatie-clustering. 
    Alle content die logischerwijs bij elkaar hoort, moet als een cluster worden aangeboden aan de bezoeker. De bezoeker moet in één oogopslag kunnen zien welke informatie er over een bepaald onderwerp wordt aangeboden en binnen dat cluster aan informatie, makkelijk heen en weer kunnen navigeren. 
    Via het hoofdmenu kan een bezoeker altijd naar een andere sectie van de website springen om geheel andere cluster aan informatie op te vragen. Via het linkermenu kan een bezoeker makkelijk binnen het cluster aan informatie heen en weer navigeren. Welke items het linkermenu moet tonen, is dus afhankelijk van de context.  
  3. Staat de pagina wel of niet op zichzelf? 
    Het kan voorkomen dat een bezoeker alleen maar vanaf één specifieke pagina, bij een andere pagina hoeft te kunnen komen. Deze laatstgenoemde pagina is op zichzelf, dus zonder de context van de vorige pagina, niet nuttig. Het is dan voldoende om op de pagina met aanvullende info enkel in de content te linken naar de bijbehorende pagina; de bijbehorende pagina hoeft niet in het menu getoond te worden. 
  4. Is de pagina wel of geen onderdeel van de site? 
    Soms zijn er pagina's die min of meer 'naast' de website staan. Dit zijn pagina's die maar door een select aantal bezoekers gevonden kunnen worden. Bezoekers op de gewone site, kunnen van daaruit deze pagina niet vinden. Dit soort pagina's hangen niet in een tak van de boom van de informatie-architectuur, en zijn daarom ook geen onderdeel van de menustructuur. 

Hieronder worden enkele van deze punten verder toegelicht.

Informatie-clustering

De navigatie die je aan bezoekers aanbiedt, is erop gericht om hen gemakkelijk alle content te laten vinden die op dat moment relevant is. Dit kan dus per situatie verschillen: soms is het bijvoorbeeld nuttig om alle content op niveau 3 in de boomstructuur te tonen in het menu, soms alleen alle content op een lager niveau. 

Voorbeeld 1

 Op de pagina https://www.ru.nl/over-ons/nieuws-en-agenda is het niet per se nodig om ook alle items onder ‘over ons’ te tonen, want iemand die voor nieuws komt, komt hoogstwaarschijnlijk niet voor organisatorische informatie of de geschiedenis van de Radboud Universiteit: 

Iemand die zich op de pagina https://www.ru.nl/over-ons/missie-en-strategie bevindt, wil echter waarschijnlijk niet alleen de pagina's over de missie en strategie lezen, maar ook iets over de organisatie, feiten en cijfers, etc. om zich een compleet beeld te kunnen vormen van de Radboud Universiteit. Op dat moment zijn alle items onder ‘Over ons’ dus wel relevant om te tonen. 

Je zou er dus voor kunnen kiezen, om de navigatie via het linkermenu alleen te tonen vanaf een bepaald ‘startpunt’. In bovenstaande voorbeelden is ‘over ons’ een startpunt, dus op dat punt worden alle submenu-items getoond die onder ‘over ons vallen'. Maar ook ‘nieuws en agenda’ is een startpunt, dus zodra iemand daar naar heeft doorgeklikt, worden in het linkermenu alleen de items onder ‘nieuws en agenda’ getoond, en niet meer de bovenliggende items:

Voorbeeld 2

Voor de doelgroep docenten is een speciaal onderdeel in de website ingericht, waar alle informatie voor hen bij elkaar staat. Het onderdeel ‘docenten’ valt in de informatie-architectuur onder het onderdeel ‘medewerkers’ (www.ru.nl/medewerkers/docenten), maar omdat het zo'n duidelijk, afgerond informatiecluster is, mag er voor gekozen worden om de linkernavigatie te beginnen vanaf het punt ‘docenten’: 

Informatieclusters in de informatie-architectuur op ru.nl
Staat de pagina op zichzelf?

Het kan voorkomen dat een bezoeker alleen vanaf één specifieke pagina, bij een andere pagina hoeft te komen. Deze laatstgenoemde pagina is op zichzelf, dus zonder de context van de vorige pagina, niet nuttig. Dit komt bijvoorbeeld voor bij een aanmeldformulier dat je niet kunt invullen zonder dat je eerst andere info op de site hebt gelezen. Het is dan voldoende om op de pagina met aanvullende info gewoon te linken naar het bijbehorende formulier.  

Voorbeeld 1

Het aanmeldformulier voor een open dag kun je alleen invullen als je de informatie op de pagina ‘open dag’ hebt gelezen en de enige logische route om bij het aanmeldformulier te komen, is via de pagina ‘open dag’: er zijn bv. op de pagina ‘bachelors’ en ‘voorlichtingsdagen’ geen directe links naar het aanmeldformulier, alleen naar de pagina over de open dag. Deze twee pagina's vormen één samenhangend geheel. Het is dan niet nodig om het aanmeldformulier in het linkermenu te hangen; het is voldoende om in de content op de pagina ‘open dag’ te linken naar het formulier.

Voorbeeld 2

Heeft een pagina niet zo'n duidelijke voorwaardelijke relatie met een andere pagina, dan is het aan te raden om de pagina wel in het menu te hangen. De bezoeker die naar het menu kijkt, weet anders namelijk niet dat die pagina bestaat en zal snel over het hoofd zien dat deze pagina er is. Dit is helemaal het geval wanneer de bezoeker zich niet op de pagina bevindt waarop in de content naar de betreffende pagina wordt gelinkt. 

Pagina's die geen onderdeel van de site zijn

Sommige pagina's staan ‘naast’ de website in de informatie-architectuur. Ze zijn geen vast onderdeel van de website, maar bedoeld om een specifieke selectie bezoekers op te vangen, die je via een alleen aan hen gecommuniceerde link de pagina laat bezoeken. Dit is soms het geval bij campagnepagina's.  

Let op: een campagnepagina kan zowel onderdeel zijn van de website, als niet. Dit is afhankelijk van de manier waarop je de pagina inzet. Een campagnepagina betekent in het algemeen: 'een landingspagina die informatie biedt over een lopende campagne'. Dit is dus een pagina waar je naar verwijst vanuit ads, banners, interne links, etc. Je kunt deze pagina op twee manieren inzetten: 

  1. Als losstaande pagina 
    de pagina is geen onderdeel van de normale site maar vormt een eilandje op zichzelf, al dan niet met subpagina's. Dit doe je als je niet wil dat je reguliere websitebezoekers op de campagnepagina terechtkomen, maar bv. alleen bezoekers die op een specifieke advertentie klikken, of op een link in een mail. Op die manier kun je bv. de boodschap op je campagnepagina heel specifiek afstemmen op de tekst en visuals die je in je advertentie/banner gebruikte, of kun je een select bezoekers een speciaal aanbod doen dat niet voor iedereen geldt. Je kunt op die manier ook je campagnes optimaliseren: je maakt verschillende varianten advertenties en ad 1 leidt naar campagnepagina A, ad 2 naar campaginapagina B, etc. Iedere bezoeker krijgt op de campagnepagina content voorgeschoteld die goed aansluit bij de advertentie die die zag, wat beter werkt dat één algemene pagina voor iedereen, omdat je boodschap dan niet altijd perfect terugkomt. 
  2. Als onderdeel van je website 
    De pagina is dan toegankelijk voor alle bezoekers via de navigatie van de website. Je linkt er niet alleen naar vanuit een advertentie, mail, etc. maar ook via een link op je website (kan zijn in een menu, een link in de content, een interne banner, etc). In dat geval bevat de pagina content die voor iedereen bestemd is en die content is compleet (er wordt geen informatie weggelaten om een specifieke focus aan te brengen).  

In het oude CMS iProx bestond een paginatype 'campagnepagina' die geen menu had. Die was specifiek bedoeld om in te zetten voor situatie 1. 

Als het gaat om een campagnepagina die geen onderdeel van de site is, dan hoor je deze dus ook niet in het menu te hangen. Het kruimelpad is dan ook niet meer relevant. Maar het is ook dan nog steeds fijn als je de url wel netjes opbouwt, al was het alleen maar omdat je dan in Google Analytics op een logische en handige plek je campagne-data kunt terugvinden. 

Conclusie

Het linkermenu is nodig:

  • wanneer de pagina en/of subitems van deze pagina op de desktopversie van de website niet bereikbaar zijn via het hoofdmenu (hamburgermenu). Oftewel: deze pagina en/of de subpagina’s van deze pagina staan op niveau 3 of lager in de menu-boom. 

Tenzij:

  • de context van pagina duidelijk is, én 
  • je verder kunt in de klantreis en de landingspagina alle ingangen biedt naar onderliggende content die relevant is voor de klantreis (duidelijke toptaken op de pagina die een afgerond geheel vormen). 
Previous Article Sence of place creëren in Drupal
Next Article Een pagina toevoegen aan / ontkoppelen van het menu