CRM en CMS

Stap 2: Contentcreatie

Updated on

Na de voorbereiding* ben je klaar om je content te maken. Maak daarbij gebruik van: 

Volg de volgende werkwijze voor contentcreatie:

* Nog niets voorbereid? Volg dan eerst de handleiding Voorbereiding (verwijst naar ander artikel).

Organiseer een duo schrijfsessie

Sommige content kun je zelf (her)schrijven of maken. Dat doe je wanneer je alle kennis en vaardigheden in huis hebt om een tekst of andere vorm van content te maken, die correct is en aan de richtlijnen voldoet.

Andere informatie is ingewikkeld, kan tot discussie leiden, of ken je zelf niet goed genoeg om een goede tekst te schrijven. Of je wilt een infographic of video maken. Dan moet je samenwerken met een collega, zoals een materiedeskundige of collega-redacteur, of een designer.

Een manier om dit te doen is een ‘Duo schrijfsessie’. Duo schrijfsessie is een Nederlandse vertaling van pair writing. Bij een duo schrijfsessie schrijft de één, en de ander leest en denkt mee of controleert de inhoud. Je kunt ook afwisselen, waarbij eerst de één schrijft en dan de ander. 

Door samen te schrijven vorm je relaties met mensen overal in de organisatie en deel je je vaardigheden met je collega’s. Samen schrijven zorgt voor meer onderling begrip en voorkomt meestal een hoop miscommunicatie. 

Als je een duo schrijfsessie wilt organiseren:

  1. Boek een rustige ruimte of plan een online werksessie.
  2. Nodig je schrijfpartner uit (en leg indien nodig uit wat jullie gaan doen).
  3. Zorg voor een computer waaraan je samen kunt werken. Bijvoorbeeld een monitor waarop je de tekst kunt vergroten. Online kun je samenwerken in Google Docs. Houd je contentspiekbriefje in de buurt.
  4. Experimenteer: schrijf iets op en vraag, ‘Is dit OK?’
  5. Werk maximaal 2 uur achter elkaar.

Stappenplan duo schrijfsessie

Volg deze stappen tijdens een duo schrijfsessie:

  1. Open het document waarin je samen gaat werken. Zet hier je verhaal bovenin.
  2. Zorg dat jullie beiden in het document zitten of deel je scherm, zodat jullie beiden 'real time' zien wat er wordt geschreven.
  3. Lees het verhaal en de actie voor (en schets indien nodig context in 1 - 2 zinnen).
  4. Vraag: wat is de informatie die een medewerker nodig heeft om deze taak te voltooien? Noteer deze.
  5. Vraag: wat is de belangrijkste informatie? En wat is daarna belangrijk? En daarna? Orden de informatie.
  6. Schrijf de notities uit en denk daarbij hardop. Stel vragen als: kunnen we dit zo zeggen? Kunnen we dit eenvoudiger opschrijven? Kunnen we in plaats van dit jargon ook een ander woord gebruiken?
  7. Hou gemiddeld 40 minuten per onderwerp aan en probeer in die tijd een zo ‘af’ mogelijke tekst te produceren.

Soms is het niet nodig om de tekst helemaal samen te schrijven. Dan kun je stap 6 (“Schrijf de bullets…”) zelfstandig uitwerken en de tekst voorleggen aan de materiedeskundige.

Samen schrijven is vaak heel leuk, maar het kan ook lastig zijn. Met sommige mensen gaat het meteen goed. Met anderen moet je een paar keer oefenen om een goed team te vormen. Het kan ook zijn dat je in discussies terechtkomt over wat de beste manier is om iets op te schrijven. Als je ervoor zorgt dat je je goed hebt voorbereid, dan kun je mensen op een rustige manier uitleggen waarom een bepaalde keuze beter werkt.

Schrijf metacontent

Schrijf een goede paginatitel en metabeschrijving voor je content. Lees meer over paginatitels en metabeschrijvingen schrijven.

Schrijf ook een samenvatting. De samenvatting wordt getoond op de kaarweergave van een content-item. De samenvatting is bijvoorbeeld zichtbaar in een nieuwsoverzicht of een overzicht van services. De samenvatting bevat maximaal 250 tekens. Je hebt daardoor meer ruimte om een goede samenvatting van de content op de pagina te schrijven dan bij de meta-description het geval is.

Selecteer mediabestanden

Content bestaat niet (alleen) uit tekst. Wat verduidelijkt de tekst of helpt de boodschap goed over te brengen? Maar voeg geen media toe als deze inhoudelijk niets toevoegt.

Zoek relevante mediabestanden bijelkaar, creëer ze zelf, of bewerk bestaande bestanden. Denk aan afbeeldingen, video, audio, infographics, of PDF. 

Zorg voor een goede kwaliteit, zoals afmetingen en helderheid, en maak mediabestanden toegankelijk en vindbaar. Lees meer over vindbaarheid en bruikbaarheid.

Gebruik zo weinig mogelijk aparte bestanden, zoals PDF. Het heeft altijd de voorkeur om informatie direct op een webpagina te publiceren.

Identificeer gerelateerde content

Bedenk waar de gebruiker nog meer iets aan zou hebben. Bijvoorbeeld: iemand die leest over zwangerschapsverlof, is misschien ook geïnteresseerd in kolfkamers op de campus en kinderopvang.

Er zijn twee soorten gerelateerde content:

  1. Content die de bezoeker verder helpt met zijn taak, zoals meer gedetailleerde informatie over een (verwant) onderwerp of een handleiding.
  2. Content die jij zelf onder de aandacht wil brengen, zoals ander nieuws.

Als je je schrijfvaardigheid wilt opfrissen of verbeteren, volg dan bij Radboud In’to Languages de training Klantgericht Schrijven.

Previous Article Stap 1: Voorbereiding
Next Article Stap 3: Controle