CRM en CMS

CT Nieuwsbericht

Updated on

Bekijk het artikel contenttypes voor een overzicht en uitleg waarvoor je het contenttype nieuwsbericht in kunt zetten.

Invoerinstructies

Tab: Content

Uitgangspunt is dat de website tweetalig is. Dit betekent dat elk stuk content op ru.nl zowel in het Nederlands als Engels wordt aangeboden en elk contenttype dus ook vertaald moet worden. Lees meer hierover in de invoerinstructie Vertalingen.

  • Ga naar inhoud > inhoud toevoegen
  • Klik op 'Nieuwsbericht'

Je start altijd met bewerken van de Nederlandse taalversie. Wanneer je de verplichte velden ingevuld en opgeslagen hebt, krijg je de mogelijkheid om een vertaling aan te maken. Betreft het content die alleen in het Engels aangeboden moet worden? Wijzig dan voordat je begint met invoeren onder 'Taal' de taalvariant naar Engels.

  1. Titel*
    Titel van het bericht
  2. Introductie
    Introductie van het nieuwsbericht, wordt vetgedrukt weergegeven.
  3. Samenvatting*
    Korte beschrijving van maximaal 250 karakters. Wordt weergegeven in overzichten en op kaartweergaven. Lees over een goede samenvatting.
  4. Body*
    Inhoud van het nieuwsbericht. Gebruik koppen, voeg eventueel een quote toe, of een knop met verwijzing naar meer informatie.
  5. Secties
    Voeg eventueel extra paragrafen toe:
    • Bericht (bodytekst)
    • Afbeelding
    • Media en tekst
    • Video
    • Tabel
    • Document (bijlage)
    • Webformulier (Drupal formulier)

De introductie, body en secties vormen samen de inhoud van het nieuwsbericht.

  1. Publicatiedatum*
    Datum en tijd waarop je het nieuwsbericht publiceert (mogelijk om publicatie in de toekomst in te plannen).
  2. Archiefdatum*
    Datum waarop het bericht alleen nog via een directe link te bekijken is. Het nieuwsbericht komt niet meer terug in zoekresultaten of nieuwsoverzichten. Dit veld wordt automatisch ingevuld op basis van de publicatiedatum (1 jaar na publicatie).
  3. Vervaldatum*
    Datum waarop het bericht wordt gedepubliceerd. Het bericht is dan niet meer beschikbaar. Dit veld wordt automatisch ingevuld op basis van de publicatiedatum (5 jaar na publicatiedatum)
  4. Hero
    Grote afbeelding die bovenaan de pagina wordt getoond.
  5. Tegel
    Uitgelichte afbeelding die wordt gebruikt in kaartweergave, overzichten, zoekresultaten en sociale media. Kan dezelfde afbeelding zijn als de hero, maar hoeft niet.

Advies is om altijd beeld toe te voegen, ook al is dit niet verplicht.

Tab: Extra informatie

Als je alle (verplichte) velden op de tab content hebt ingevoerd kun je extra informatie over personen en contact aan het bericht toevoegen.

  • Ga naar tab 'Extra informatie'.
  1. Sectie
    Nog in ontwikkeling (op Acceptatieomgeving)
  2. Gaat over persoon
    Vul hier de medewerker in die inhoudelijk betrokken is bij jet nieuwsbericht, bijvoorbeeld de onderzoeker over wie het bericht gaat. Wordt getoond onder 'contactinformatie' onderaan nieuwsbericht.
  3. Literatuurverwijzing
    Verwijzing naar een (wetenschappelijke) publicatie of bron. Wordt getoond boven 'contactinformatie' onder het nieuwsbericht.
  4. Contactgegevens
    Toelichting op de mogelijkheden om contact op te nemen voor meer informatie over het nieuwsbericht.
  5. Contactpersoon
    Medewerker met wie je contact op kun nemen voor meer informatie over het nieuwsbericht.
Metadata en gerelateerde content

Op de tab extra informatie voeg je ook metadata toe aan je nieuwsbericht. Lees meer over het belang van deze informatie in het artikel Metadata.

De combinatie van de selectie doelgroep en type bericht bepalen in welk(e) nieuwsoverzicht(en) het bericht 'automatisch' getoond wordt. Er zijn overzichten die standaard gevuld worden, daarnaast kan met behulp van paginatype lijstpagina een eigen nieuwsoverzicht gegenereerd worden. Lees meer onder Nieuwsberichten en waar ze moeten staan.

  1. Doelgroep
    Geef aan voor welke doelgroep het nieuwsbericht bedoeld is.
    Bekijk de afspraken hierover zodat het bericht in het juiste overzicht getoond wordt onder Afspraken per type nieuws
  2. Type bericht*
    Selecteer het juiste type bericht:
    • Nieuwsbericht of specifieker: onderwijsbericht of onderzoeksbericht. Overig nieuws wordt niet gebruikt.
    • Persbericht
  3. Kanaal*
    Kies het juiste kanaal: website en/of Radboud Recharge (nog in ontwikkeling).
    Indien je daarvoor de rechten hebt kun je aanvinken dat het bericht opgenomen moet worden in centrale nieuwsoverzichten. Lees hoe dit werkt
  4. Thema
    Selecteer, indien van toepassing, het onderzoeksthema waarover het nieuwsbericht gaat.
    Afspraken over thema's
  5. Organisatieonderdeel
    Organisatieonderdeel dat betrokken is bij de inhoud / het onderwerp van het nieuwsbericht. Dit kan ook een faculteit of dienst zijn. (Niet: het organisatieonderdeel dat de content in het CMS beheert).
  6. Trefwoord
    Bedoeld om lijsten te kunnen genereren van alle nieuwsberichten die zijn getagd met dit trefwoord. Je  kunt een trefwoord aan de lijst laten toevoegen door de taxonomiebeheerder.
  7. Gerelateerde content
    Relateer eventueel andere nieuwsberichten/content indien van toepassing.
Tab: SEO

De SEO-tab komt op elk contenttype terug. De tab wordt deels ingevuld vanaf andere velden van het contenttype. Toch is het verstandig om te kijken of je de SEO-informatie kunt verbeteren. 

  • Klik op opslaan.
  • De velden 'titel' en 'samenvatting' in de tab SEO worden gegenereerd op basis van de ingevoerde informatie op de tab 'inhoud'. 
  • Lees welke verbeteringen je kunt doen in de invoerinstructie voor SEO (tab).

Nieuwsberichten en waar ze moeten staan

Doordat je meta-data toekent aan nieuwsberichten is het mogelijk om, bijvoorbeeld op landingspagina's en in lijstpagina's, lijstjes te tonen van nieuwsberichten op basis van bepaalde criteria/filters, zoals al het nieuws voor een specifieke doelgroep, of al het nieuws van een organisatie-onderdeel.

Op de website hebben we daarnaast enkele centrale nieuwsoverzichten. Niet alle nieuwsberichten verschijnen automatisch in deze overzichten. Daarvoor moet je het vinkje 'toon op corporate overzichten' aanvinken. Omdat niet alle berichten relevant genoeg zijn voor de brede groep lezers waar deze overzichten voor bedoeld zijn, heeft niet iedereen rechten om dit vinkje aan te zetten. 

Hieronder staat voor de meest gebruikte overzichten beschreven wat er moet gebeuren om een nieuwsbericht erin te laten verschijnen.

Veelgebruikte nieuwsoverzichten Wat je aanvinkt om erin te komen
https://www.ru.nl/over-ons/nieuws (= centraal overzicht)
Doelgroep 'externen'
én 'toon op corporate overzichten' (ALLEEN aanvinken als het bericht relevant is voor een breed publiek, niet alleen voor medewerkers/studenten!)
https://www.ru.nl/studenten/nieuws (= centraal overzicht)
Doelgroep 'studenten' én 'toon op corporate overzichten'
https://www.ru.nl/medewerkers/nieuws (= centraal overzicht)
Doelgroep 'medewerkers' én 'toon op corporate overzichten'
Onderaan op https://www.ru.nl/alumni (een selectie)
Doelgroep 'alumni'
https://www.ru.nl/onderzoek/onderzoeksnieuws
Type bericht = 'onderzoeksnieuws' (Onafhankelijk van doelgroep!)
https://www.ru.nl/medewerkers/docenten/nieuws
Subdoelgroep 'docenten'

Afspraken per type nieuws

Type nieuws Doelgroepen Type bericht Kanaal Centraal nieuwsoverzicht Thema Check: relevant voor andere doegroep
Onderzoeksnieuws Alumni, Promovendus, Partners + alles eronder, Pers Onderzoeksbericht Website Ja Afhankelijk van onderwerp Nee
Subsidie/prijzen berichten Alumni, Promovendus, Partners + alles eronder, Pers
Onderzoeksbericht
Website
Ja Afhankelijk van onderwerp
Nee
Interne prijzen (Hermesdorfprijs, studieprijs, etc) Afhankelijk van (sub)doelgroep prijs Nieuwsbericht Website
Ja Nee Ja
Benoemingsberichten Alumni, Promovendus, Partners + alles eronder, Pers
Onderzoeksbericht Website
Ja Afhankelijk van onderwerp
Nee
'Servicenieuws' (bv. openingstijden, hitte, etc) Medewerkers (+alles), studenten (+alles)
Nieuwsbericht
Website Ja Nee Ja
Coronanieuws Medewerkers (+alles), studenten (+alles) Nieuwsbericht Website
Ja Nee Ja
Columns CvB (wordt nog omgezet naar CT Blog)
Geen doelgroepen Nieuwsbericht  Website
Ja Nee Ja
Strategische samenwerkingen Alumni, Promovendus, Partners + alles eronder, Pers
Nieuwsbericht Website
Ja Nee Nee
Nieuws over de universiteit (bijv. menstruatiepilot, gebouwenplan, etc) Afhankelijk van doelgroep + evt subdoelgroepen
Nieuwsbericht
Website
Nee, tenzij het ook voor een extern publiek interessant is
Nee Ja
Nieuws voor specifieke doelgroep (bijv HR-info medewerkers, studenten, of alumni)
Afhankelijk van doelgroep Nieuwsbericht
Website
Nee Nee Nee
In Memoriam Geen doelgroepen Nieuwsbericht
Website
Ja Nee Nee
Previous Article CT Medewerker
Next Article CT Project