CRM en CMS

CT Nieuwsbericht

Updated on

Bekijk het artikel contenttypes voor uitleg waarvoor je het contenttype Nieuwsbericht in kunt zetten.

Invoerinstructies

Expand or collapse content Tab: Content

Uitgangspunt is dat de website tweetalig is. Dit betekent dat elk stuk content op ru.nl zowel in het Nederlands als Engels wordt aangeboden en elk contenttype dus ook vertaald moet worden. Lees meer hierover in de invoerinstructie Vertalingen.

  • Ga naar inhoud > inhoud toevoegen
  • Klik op 'Nieuwsbericht'

Je start altijd met bewerken van de Nederlandse taalversie. Wanneer je de verplichte velden ingevuld en opgeslagen hebt, krijg je de mogelijkheid om een vertaling aan te maken. Betreft het content die alleen in het Engels aangeboden moet worden? Wijzig dan voordat je begint met invoeren onder 'Taal' de taalvariant naar Engels.

  1. Titel*
    De hoofdkop van het bericht. Deze wordt ook als paginatitel gebruikt (zichtbaar in interne overzichten, op kaartweergaves en in zoekresultaten), wanneer je deze niet overschrijft in de SEO-tab.
  2. Introductie
    De inleiding / introductietekst van het nieuwsbericht. Deze wordt groter dan het standaard lettertype weergegeven onder de hoofdkop.
  3. Samenvatting*
    Korte beschrijving van maximaal 250 karakters. Deze wordt weergegeven onder de paginatitel in interne overzichten en kaartweergaves. Lees over een goede samenvatting.
  4. Body*
    Inhoud van het nieuwsbericht.
  5. Secties
    Met secties (contentblokken) kun je extra alinea’s (bericht), afbeeldingen, video, media en tekst, een tabel, een document, een social media embed en een formulier aan het nieuwsbericht toevoegen.
  1. Publicatiedatum*
    Datum en tijd waarop je het nieuwsbericht publiceert. Het is mogelijk om een datum in de toekomst in te voeren; het bericht wordt dan automatisch op die datum gepubliceerd.
  2. Archiefdatum*
    Datum waarop het bericht alleen nog via een directe link te benaderen is. Het nieuwsbericht komt niet meer terug in zoekresultaten of nieuwsoverzichten. Dit veld wordt automatisch ingevuld op basis van de publicatiedatum (1 jaar na publicatie), maar overschrijf dit wanneer het bericht korter of langer vindbaar moet zijn.
  3. Vervaldatum*
    Datum waarop het bericht automatisch wordt gedepubliceerd. Het bericht is dan niet meer beschikbaar. Dit veld wordt automatisch ingevuld op basis van de publicatiedatum (5 jaar na publicatiedatum), maar overschrijf dit wanneer het bericht korter of langer bereikbaar moet zijn.
  4. Hero
    Grote afbeelding die bovenaan de pagina wordt getoond.
  5. Tegel
    Afbeelding ('thumbnail') die wordt getoond in overzichten, zoekresultaten en sociale media.

Het advies is om altijd beeldmateriaal toe te voegen, ook al is dit niet verplicht.

Expand or collapse content Tab: Extra informatie

Als je alle (verplichte) velden op de tab content hebt ingevoerd kun je extra informatie over personen en contact aan het bericht toevoegen.

  • Ga naar tab 'Extra informatie'.
  1. Sectie
    (Hiervoor is inmiddels een apart tabblad): Indien van toepassing: de sectie in Drupal van het organisatieonderdeel dat dit bericht publiceert.
  2. Gaat over persoon
    De interne medewerker die inhoudelijk betrokken is bij het nieuwsbericht, bijvoorbeeld de onderzoeker over wie het bericht gaat. Zoek deze op in de lijst op basis van diens naam. Wordt getoond onder 'contactinformatie' onderaan nieuwsbericht.
  3. Literatuurverwijzing
    Verwijzing naar een (wetenschappelijke) publicatie of bron. Wordt getoond boven 'contactinformatie' onder het nieuwsbericht.
  4. Contactgegevens
    Toelichting op de mogelijkheden om contact op te nemen voor meer informatie over het nieuwsbericht.
  5. Contactpersoon
    Medewerker met wie je contact op kun nemen voor meer informatie over het nieuwsbericht.
Expand or collapse content Metadata en gerelateerde content

Op de tab extra informatie voeg je ook metadata toe aan je nieuwsbericht. Lees meer over het belang van deze informatie in het artikel Metadata.

De combinatie van de selectie doelgroep en type bericht bepalen in welk(e) nieuwsoverzicht(en) het bericht 'automatisch' getoond wordt. Er zijn overzichten die standaard gevuld worden, daarnaast kan met behulp van paginatype lijstpagina een eigen nieuwsoverzicht gegenereerd worden.

  1. Doelgroep
    Geef aan voor welke doelgroep het nieuwsbericht bedoeld is.
    Bekijk de afspraken hierover zodat het bericht in het juiste overzicht getoond wordt onder Afspraken per type nieuws
  2. Type bericht*
    Selecteer het juiste type bericht: onderwijsbericht (als het over onderwijs gaat), onderzoeksbericht (als het over onderzoek gaat) of verslag (als het bv. een nabespreking van een evenement is). Voor overig nieuws, vink 'nieuwsbericht' aan.
  3. Kanaal*
    Kies het kanaal waarop het bericht moet worden gepubliceerd: de website en/of Radboud Recharge.
    Indien je daarvoor de rechten hebt kun je aanvinken dat het bericht opgenomen moet worden in centrale nieuwsoverzichten. Lees hoe dit werkt
  4. Thema
    Indien van toepassing: het onderzoeksthema waarover het nieuwsbericht gaat.
  5. Organisatieonderdeel
    Organisatieonderdeel dat betrokken is bij de inhoud / het onderwerp van het nieuwsbericht. Dit kan ook een faculteit of dienst zijn. (Niet: het organisatieonderdeel dat de content in het CMS beheert).
  6. Trefwoord
    Het trefwoord dat je wil gebruiken om dit nieuwsbericht samen met andere nieuwsberichten voorzien van dit trefwoord te kunnen tonen. Lees hoe dit werkt.
  7. Gerelateerde content
    Verwijs eventueel naar andere nieuwsberichten/content die over hetzelfde onderwerp gaan.
Expand or collapse content Tab: SEO

De SEO-tab komt op elk contenttype terug. De tab wordt deels ingevuld vanaf andere velden van het contenttype. Toch is het verstandig om te kijken of je de SEO-informatie kunt verbeteren. 

  • Klik op opslaan.
  • De velden 'titel' en 'samenvatting' in de tab SEO worden gegenereerd op basis van de ingevoerde informatie op de tab 'inhoud'. 
  • Lees welke verbeteringen je kunt doen in de invoerinstructie voor SEO (tab).

Weergave in centrale overzichten

Doordat je meta-data toekent aan nieuwsberichten is het mogelijk om, bijvoorbeeld op landingspagina's en in lijstpagina's, lijstjes te tonen van nieuwsberichten op basis van bepaalde criteria/filters, zoals al het nieuws voor een specifieke doelgroep, of al het nieuws van een organisatie-onderdeel.

Op de website hebben we daarnaast enkele centrale nieuwsoverzichten. Niet alle nieuwsberichten verschijnen automatisch in deze overzichten. Daarvoor gebruik je de opties onder 'Weergave in centrale overzichten' en de verschillende doelgroepen. Je kunt deze beslisboom gebruiken om te achterhalen hoe je je nieuwsbericht in het juiste overzicht meteen kan zien, of kan terugvinden als je zoekt: 

Om te voorkomen dat er heel veel nieuws in de overzichten komt, maken we bij deze overzichten onderscheid tussen nieuws dat 'vindbaar' is en nieuws dat 'zichtbaar' is. Nieuws dat zichtbaar is wordt getoond als je het nieuwsoverzicht opent. Nieuws dat vindbaar is, vind je zodra je gaat zoeken of filteren. 

Al het nieuws wat niet in een sectie is opgenomen en niet voor één specifieke doelgroep is, is vindbaar in het centrale nieuwsoverzicht, zodra je gaat zoeken of filteren. Zichtbaar wordt het nieuws op het moment dat het vinkje 'Weergave in centrale nieuwsoverzichten' is aangevinkt. Als je bericht voor alleen studenten of medewerkers is, is het standaard vindbaar in dit doelgroepoverzicht. Op het moment dat je 'Weergave in centrale nieuwsoverzichten' aanvinkt, dan is de optie ook meteen zichtbaar.

Onderzoeksnieuws is vindbaar in het onderzoeksnieuwsoverzicht, als je het nieuws als type 'onderzoeksbericht' meegeeft, en wordt zichtbaar als je het vinkje 'Toon in onderzoeksnieuwsoverzicht' aanvinkt.

N.b. er zit een bug in deze functionaliteit waarbij nieuws voor de doelgroepen medewerkers én studenten niet vindbaar is in het centrale nieuwsoverzicht. Deze bug lossen we begin 2026 op. 

 

 

Previous Article CT Medewerker
Next Article CT Project