CRM en CMS

Vindbaarheid en bruikbaarheid

Updated on

Content op de website moet goed bruikbaar en vindbaar zijn voor gebruikers, externe zoekmachines en de interne zoekmachine. Dit doe je, onder andere, door de content ‘op en om’ de pagina te optimaliseren: 

Maak linkteksten informatief en bruikbaar

Links helpen mensen zich te oriënteren op een webpagina. Ook schermlezers en Google maken gebruik van links om een pagina te begrijpen en om te navigeren.

  • Schrijf linkteksten: Zet geen URLs op een webpagina, maar schrijf een linktekst. In een linktekst kun je trefwoorden kwijt en een schermlezer kan de linktekst goed voorlezen. Bijvoorbeeld "Onderzoek Radboud Universiteit" in plaats van "https://www.ru.nl/onderzoek".
  • Maak linktekst betekenisvol: gebruik geen linkteksten zoals "klik hier", "meer informatie" of "lees meer". In plaats daarvan, vertel mensen die op de link klikken wat ze gaan vinden. Bijvoorbeeld "Bekijk onze masteropleidingen" of "Meer over vertrouwenspersonen".
  • Match de linktekst met het linkdoel: Zorg ervoor dat de linktekst overeenkomt met de content waarnaar de link verwijst. Als dit verschilt, raken mensen snel in de war. Bijvoorbeeld "Bekijk onze masteropleidingen" verwijst naar "Overzicht masteropleidingen en -specialisaties".
  • Vermijd links middenin de zin: mensen raken afgeleid van links die een lopende tekst onderbreken. Zet links daarom achteraan de zin. Bijvoorbeeld "Bekijk hoe je Assignments kunt gebruik in de handleiding van Brightspace" in plaats van "Bekijk in de handleiding van Brightspace hoe je Assignments kunt gebruiken."

Als je vanuit een Engelse tekst naar een Nederlandse pagina linkt, of andersom, geef je dit aan door middel van (in Dutch) of (in Engels) achter de link.

Voorbeeld: Read more about our research (in Dutch). 

Gebruik zo weinig mogelijk pdf

Bezoekers vinden het onhandig om een document te moeten downloaden voordat ze de content erin kunnen lezen. Bovendien kunnen zoekmachines content in pdf-bestanden veel minder goed indexeren en zijn PDFs vaak slecht toegankelijk voor mensen met een functiebeperking.

Plaats geen tekst in afbeeldingen

Gebruik geen afbeeldingen met tekst, behalve logo's. Afbeeldingen achter de tekst verlagen de leesbaarheid van de tekst. Bovendien kunnen zoekmachines de tekst in afbeeldingen niet lezen en dus niet indexeren, en is tekst in een afbeelding niet toegankelijk voor mensen met een functiebeperking.

Schrijf alternatieve teksten voor afbeeldingen

Niet iedereen kan afbeeldingen (goed) zien, zoals mensen die blind of slechtziend zijn, die de content door een schermlezer voorgelezen krijgen. Maar ook mensen die een langzame internetverbinding hebben. Bovendien zorgt een alternatieve tekst voor betere vindbaarheid in zoekmachines. Een goed tekstalternatief:

  • vertelt wat je ziet;
  • is kort en krachtig;
  • bevat geen woorden zoals 'afbeelding' of 'foto van';
  • bevat trefwoorden, als dat niet storend is.

Als een afbeelding veel tekst bevat, zoals een infographic, dan voeg je een aparte (basis)pagina toe met een tekstversie van de informatie op de infographic. Plaats een link naar het tekstalternatief onder de infographic. Vermeld op de pagina met het tekstalternatief ook de URL van de pagina waarop de afbeelding te zien is. Het kan namelijk zijn dat iemand via de zoekmachine eerst het tekstalternatief vindt.

Beschrijving voor decoratieve afbeeldingen

In Drupal moeten alle afbeeldingen worden voorzien van een alt-tekst. Het veld is verplicht. Je kunt het veld ook niet leeg laten of enkel vullen met een spatie. Als een afbeelding decoratief is, moet je toch een alt-tekst toevoegen.

Advies: Voer een alt-tekst in die je SEO ten goede komt. Hoewel een alt-tekst voor toegankelijkheid overbodig is, zal een goede SEO alt-tekst niet storend zijn als hij wordt voorgelezen. Let hierbij wel op dat je niet bijvoorbeeld de titel van de pagina herhaalt. Dat is storend wanneer de pagina wordt voorgelezen. Bron: Presenter

Schrijf een caption (optioneel)

Een caption is een stukje tekst dat onder een foto wordt geplaatst, waarmee je iets over de foto vertelt. Een caption is niet verplicht, maar soms wil je bijvoorbeeld aangeven wie een foto gemaakt heeft. Of wil je iets vertellen over de achtergrond van een afbeelding, zoals een historische tekening. Als je een caption schrijft, probeer daar een trefwoord in te verwerken.

Ondertitel video

Ondertitel ook in de taal van de video zelf. Niet iedereen kan audio horen, bijvoorbeeld vanwege een fysieke beperking, maar ook als iemand het geluid niet wil aanzetten, zoals in het openbaar vervoer op op een drukke flexwerkplek.

Schrijf video en audio uit

Dit heet een transcript. Niet iedereen kan audio horen, bijvoorbeeld vanwege een fysieke beperking, maar ook als iemand het geluid niet wil aanzetten, zoals in het openbaar vervoer of op een drukke flexwerkplek. Ook hebben mensen soms liever een tekst dan video of audio, omdat ze dit sneller kunnen scannen, of omdat ze een langzame internetverbinding hebben. Bovendien zorgt een transcript ook voor betere vindbaarheid in zoekmachines.

Geef mediabestanden omschrijvende bestandsnamen

Zorg dat je mediabestanden een omschrijvende bestandsnaam geeft vóórdat je deze uploadt. Daarna kun je deze namelijk niet meer wijzigen. Een goede bestandsnaam is kort en krachtig, uniek en beschrijft de inhoud van het mediabestand. Verwerk een of meer zoektermen in de bestandsnaam. Zet een hyphen/streepje (-) tussen losse woorden. 

Bijvoorbeeld: niet 'img006.jpg' maar 'portretfoto-Jeroen-Jansen.jpg', en niet 'regeling_nieuw.pdf' maar 'regeling-arbeidsvoorwaarden-2022.pdf'.

Bekijk ook de afspraken.

Schrijf goede samenvattingen

De tekst in het veld 'samenvatting' wordt getoond in interne overzichten, zoals het nieuwsoverzicht en meestal ook in zoekresultaten (wanneer je geen alternatieve meta-description toevoegt in de SEO-tab). Een samenvatting is niet hetzelfde als de introductietekst: je geeft geen inhoudelijke samenvatting van waar de pagina over gaat (en je beantwoordt dus ook nog geen inhoudelijke vragen), maar beschrijft de belangrijkste onderwerpen die op de pagina worden behandeld. De samenvatting dient om een bezoeker te helpen een keuze te maken uit de verschillende opties die op overzichten en in zoekresultaten getoond worden.

  • De samenvatting moet een aanvulling zijn op de paginatitel, geen herhaling ervan.
  • De samenvatting moet de inhoud van de betreffende pagina duidelijk onderscheiden van de inhoud van andere pagina’s die mogelijk ook in de zoekresultaten verschijnen.
  • Houd de samenvatting van functionele pagina's (zoals services) kernachtig en functioneel van insteek. Pagina's zoals nieuwsberichten mogen een meer prikkelende samenvatting hebben en iets meer over de inhoud gaan, om de bezoeker over te halen de pagina te gaan lezen.
  • Vermijd langdradige formuleringen zoals 'Op deze pagina vind je...' en 'Lees meer over...'.

Voorbeelden van geen goede samenvattingen:

  • "Per werkdag geef je aan of je naar de campus bent gereisd of dat je thuis hebt gewerkt. Dit kun je maandelijks declareren. Meer informatie vind je op deze pagina."
  • "Als je je uitschrijft van je studie, kun je geen onderwijs meer volgen, tentamens meer maken of je diploma aanvragen. Bekijk de overige gevolgen van uitschrijving op de pagina 'Gevolgen uitschrijven opleiding'."
  • "Nieuwsbericht over de eerste foto van een zwart gat."

Voorbeelden van goede samenvattingen:

  • “De hoogte van de reiskostenvergoeding en de thuiswerkvergoeding en hoe je deze kunt declareren.”​
  • “Per wanneer moet je je studiefinanciering stopzetten als je je uitschrijft voor je studie? En krijg je collegegeld terug ?”​
  • "Sterrenkundigen van o.a. de Radboud Universiteit hebben met de Event Horizon Telescope voor het eerst een foto kunnen maken van een zwart gat."
Verwerk relevante zoektermen in je content

Dit zorgt voor betere vindbaarheid van je content in zoekmachines. Relevante plekken om zoektermen te plaatsen zijn:

  • paginatitel
  • (meta)beschrijving
  • koppen
  • paragrafen
  • linkteksten

Schrijf altijd in eerste instantie voor bezoekers, daarna pas voor zoekmachines. Content mag niet minder prettig leesbaar worden, doordat je er zoekworden in probeert te verwerken. Content die concreet een vraag van een bezoeker beantwoordt, wordt vaak ook beter geïndexeerd.

Paginatitel

Lengte: maximaal 65 karakters (inclusief spaties en ' | [site:name]').

De paginatitel is de titel die je te zien krijgt in bijvoorbeeld lijstweergaves (zoals nieuwsoverzichten en zoekresultaten) en in de tab van een browser. De titel geeft kernachtig de inhoud van de pagina weer en bevat idealiter een belangrijke zoekterm. 

De paginatitel kan afwijken van de hoofdkop van de content op de pagina. Je kunt de hoofdkop bijvoorbeeld langer maken en de paginatitel meer kernachtig, of er een andere zoekterm in verwerken. Zorg er wel voor dat je titel netjes leesbaar is in de browsertab en boven een zoekresultaat. Houd er rekening mee dat er altijd ‘ | Radboud Universiteit’ achter wordt geplakt en dit meetelt voor het maximum aantal tekens.

Zie de paginatitel ‘Onderzoek’ linksboven in de browser:

Bij testimonials houden we het volgende format aan: [Naam] over [onderwerp testimonial] | Radboud Universiteit. Bijvoorbeeld: 

  • "Van Niftrik over vrouwelijke hoogleraren | Radboud Universiteit"
  • "Duiveman over promoveren | Radboud Universiteit"

Gebruik bij onderzoeksprojecten de paginatitel om alternatieve zoektermen te gebruiken. Bijvoorbeeld: 

  • voor het project Digital Good: "Health research and data privacy | Radboud Universiteit"
  • voor het project PREMIER: "Onderzoek naar risico medicijnen voor milieu | Radboud Universiteit"
Metabeschrijving

Lengte: maximaal 160 karakters (inclusief spaties).

De meta-description is een korte omschrijving van het onderwerp van de pagina, bedoel voor zoekmachines, en wordt getoond onder de paginatitel in zoekresultaten. Als de trefwoorden die jouw gebruiker in de zoekbalk intypt in jouw metabeschrijving staan, wordt de beschrijving in de zoekresultaten getoond met de woorden daarin dikgedrukt. 

De beschrijving mag maximaal 150-165 tekens zijn. Zie dit zoekresultaat op basis van de zoekopdracht ‘seo en content’:

Probeer de belangrijkste zoektermen in de meta-description te verwerken. Dit helpt je niet hoger te ranken, maar als de term die de bezoeker gebruikt in zijn zoekopdracht voorkomt in je meta-description, is de kans dat je meta-description wordt getoond in het zoekresultaat groter. 

Zo niet, dan kan een zoekmachine er voor kiezen om een fragment uit je pagina te gebruiken om te tonen als alternatief voor jouw meta-description. Wanneer de zoekterm terugkomt in de meta-description, is de kans namelijk groter dat de bezoeker op het zoekresultaat klikt, omdat dan duidelijk is dat deze pagina relevant is voor de zoekopdracht.

De metabeschrijving zorgt er niet voor dat je beter scoort in zoekresultaten. Het zorgt er wel voor dat mensen die jouw content in hun zoekresultaten te zien krijgen, door jouw tekst bevestigd krijgen dat ze op de goede weg zitten. Het kan dus bijdragen aan het realiseren van meer kliks.

Koppen

Verwerk je zoektermen in de koppen op de pagina. Zet zoektermen vooraan (in plaats van vraagwoorden). Dus niet: Hoe is de medezeggenschap geregeld aan de Radboud Universiteit? Maar wel: Medezeggenschap aan de Radboud Universiteit.

Paragraaf

Verwerk zoektermen in de eerste of tweede zin van een paragraaf.

Linkteksten

Verwerk zoektermen in linkteksten. Zet ze zoveel mogelijk vooraan. Lees meer over linkteksten schrijven.

Template

Je kunt deze template gebruiken om voor elk contentitem de juiste informatie te verzamelen:

SEO

Zoektermen

Metadescription (160 tekens, inclusief spaties)

Paginatitel (65 tekens, inclusief ' | [site:name]'

Previous Article Schrijfafspraken
Next Article Tips voor afbeeldingen