CRM en CMS

Contenttypes

Updated on

Content in Drupal voer je in in contenttypes.

"Een contenttype is een bundeling van velden die bij elkaar horen waarmee een specifieke soort informatie gevat kan worden.
Ook bevat het metadata, die iets vertelt over wat het is en waar het contenttype over gaat. Het contenttype kan gevoed worden door een bronsysteem.
"

Contenttypes kunnen individueel ingezet worden of gebruikt worden om pagina's samen te stellen. In dit artikel wordt (in alfabetische volgorde) van de meest voorkomende contenttypes uitgelegd:

  • wat het is - definitie;
  • waar het toe dient - klantdoelen;
  • hoe het er aan de voorkant uitziet (weergave) - voorbeelden

Let op: om de voorbeelden in Drupal te bekijken, moet je op het netwerk van de campus zitten of eduVPN aan hebben staan.

Blogpost

Definitie: een verhaal op persoonlijke titel.

Klantdoel(en): informeren of overtuigen door thematisch communiceren.
Voorbeeld: De wraak van het water 

Bekijk de invoerinstructies voor een blogpost.

Evenement

Definitie: aankondiging van een gebeurtenis, zoals een voorlichting, cultureel evenement of promotie.

Klantdoel(en): informeren over relevante aankomende gebeurtenissen.
Voorbeeld:

Bekijk de invoerinstructies voor een evenement.

Gebouw

Definitie:   Een fysieke plek met adres

Klantdoel(en): Doelgroepen informeren over de gebouwen op de campus.


Handleiding

Definitie: uitleg over hoe je een een bepaalde taak uit moet voeren. Vooral bij Services, bijvoorbeeld ‘Hoe moet ik printen?’. 

Klantdoel(en): doelgroepen services effectief laten gebruiken.  
Voorbeeld: EduVPN gebruiken

Bekijk de invoerinstructies voor een handleiding.

Homepagebanner

Definitie: prominente banner op de tabjes op de homepage van ru.nl

Klantdoelen: Middel om een brede doelgroep te informeren over een belangrijk bericht of evenement. Bijvoorbeeld: academische viering, bachelor- of master open dag, groot onderzoeksnieuws.

Locatieoverzicht

Definitie:   

Klantdoel(en)

Medewerker

Definitie:   

Klantdoel(en)

Nieuwsbericht

Definitie: een bericht over een actualiteit. 

Klantdoel(en): de doelgroep op de hoogte houden van wat er bij de Radboud Universiteit speelt.
Voorbeeld:

Bekijk de invoerinstructies voor een nieuwsbericht.

Opleiding

Definitie:   

Klantdoel(en)

Opleiding studiecijfers

Definitie:   

Klantdoel(en)

Opleiding jaarprogramma

Definitie:   

Klantdoel(en)

Programme canvas

Definitie:   

Klantdoel(en)

Project

Definitie: onderzoeks- of organisatorisch project zoals Klantgericht online.  

Klantdoel(en):

  • Onderzoeksproject: informeren over lopend onderzoek.   
  • Organisatorisch project: een overzicht bieden van lopende projecten binnen de Radboud Universiteit, zodat men eenvoudig kan zien waar zij bij kunnen aansluiten, rekening mee kunnen houden en/of wat hun werkzaamheden gaat raken.

Voorbeeld: Living Lab Ooijpolder

Bekijk de invoerinstructies voor een project.

Regeling

Definitie: beschrijft afspraken over hoe iets moet verlopen, zoals arbeidsvoorwaarden of het declaratiereglement. Vaak juridisch van aard.

Klantdoel(en): informeren over geldende afspraken.
Voorbeeld: regeling Keuzemodel arbeidsvoorwaarden

Bekijk de invoerinstructies voor een regeling.

Ruimte

Definitie:   

Klantdoel(en)

Service

Definitie: beschrijving van een dienst, faciliteit of informatie.

Denk hierbij aan:

  • aanvullende schoonmaak aanvragen (dienst);
  • wanneer kan ik het laboratorium gebruiken (faciliteit);
  • wanneer heb ik recht op onregelmatigheidstoeslag (informatie).

Het contenttype is een generiek format voor het afhandelen van een klantvraag (wat, waarom) en is altijd gekoppeld aan een actie:

  • meteen online regelen;
  • formulier invullen en opsturen;
  • contact opnemen met medewerker;
  • informeren over een faciliteit of dienstverlening;
  • doorverwijzen naar externe bron of dienstverlening.

Een service is altijd gekoppeld aan contactgegevens.

Pagina's van contenttype service worden getoond in automatisch samengestelde overzichten van alle services voor een bepaalde doelgroep, ingedeeld op basis van rubrieken. Is de content niet (ook) voor medewerkers of studenten, dan kan het beter zijn om te kiezen voor een basispagina. 

Klantdoel(en): doelgroep een (top)taak te laten voltooien.
Voorbeeld: parkeerabonnement aanvragen

Bekijk de invoerinstructies voor een service.

Studiebeurs

Definitie:   

Klantdoel(en)

Testimonial

Definitie: ervaring of getuigenis.

Klantdoel(en): beantwoordt vragen als 'hoe is het om aan de Radboud Universiteit te studeren of werken?' En 'hoe is het om in het buitenland te studeren?' Klant herkent zich in de ervaring.
Voorbeeld: Arwin Behruz over nieuwe medewerkers

Bekijk de invoerinstructies voor een testimonial.

Toelatingseisen Bachelor / Toelatingseisen Master

Definitie:   

Klantdoel(en)

Training

Definitie: cursussen, trainingen en niet-reguliere opleidingen (bv nascholing, post-academisch onderwijs, trainingen voor medewerkers, docenten en studenten), 

Klantdoel(en): de doelgroep informeren over het aanbod van opleidingen, cursussen, trainingen, masterclasses, webinars, workshops etc.

Verzamelmaster

Definitie:   

Klantdoel(en)

Basispagina

Definitie: wordt bij uitzondering gebruikt als content niet in een ander contenttype past. Contenttype voor relatief statische inhoud, een aanvullende uitleg of beschrijving, zoals de geschiedenis of missie van de Radboud Universiteit.   

Klantdoel(en): informeren.
Voorbeeld: De naam Radboud

Bekijk de invoerinstructies voor een basispagina.

Previous Article Tips voor afbeeldingen
Next Article Samengestelde pagina's en overzichten